Tu smo, bit ćemo za vijeke vjekova – crkva Hrvatskih mučenika na Udbini
Od špilje do interneta povijest ipak ne
pišu pobjednici nego činjenice. Svi normalni ljudi koji pamte znaju (a
neznanje nikoga ne opravdava), pričala im je baka uz vatru ognjišta ili
župnik iz prastare crkve, da su mnoge laži bile službene verzije
događaja i da je istini bilo najstrože zabranjeno da bude istina, pod
prijetnjom smrću onima koji bi je i pokušali otkriti. Jesu li vas u
jugoslavenskoj školi učili da je 1942. godine Udbina etnički očišćena i
da je Hrvatima onemogućen povratak na Udbinu sve do poraza srpskog
agresora u vojno redarstvenoj akciji Oluja?
A Udbina je zemljopisno, i na neki način i povijesno središte Hrvatske. Sve do zlosretne Krbavske bitke 9. rujna 1493. koja je promijenila hrvatsku povijest, županije Krbava, Gacka i Lika su gospodarski najrazvijeniji dio ondašnje Hrvatske, a bile su i središte najstarijeg hrvatskog plemstva (prema V. Klaiću). Nemalo je poznavatelja povijesti koji smatraju da je upravo ovdje kolijevka Hrvatske državnosti – prvi hrvatski knez Borna nazivao se knez Gacki. Ovdje je, na Krbavi koja će poslije biti nazvana Udbinom, 1185. godine utemeljena prva biskupija iza Velebita, naše mitske planine.
A Udbina je zemljopisno, i na neki način i povijesno središte Hrvatske. Sve do zlosretne Krbavske bitke 9. rujna 1493. koja je promijenila hrvatsku povijest, županije Krbava, Gacka i Lika su gospodarski najrazvijeniji dio ondašnje Hrvatske, a bile su i središte najstarijeg hrvatskog plemstva (prema V. Klaiću). Nemalo je poznavatelja povijesti koji smatraju da je upravo ovdje kolijevka Hrvatske državnosti – prvi hrvatski knez Borna nazivao se knez Gacki. Ovdje je, na Krbavi koja će poslije biti nazvana Udbinom, 1185. godine utemeljena prva biskupija iza Velebita, naše mitske planine.
Nameće se pitanje zašto "hrvatski
intelektualci", s onim "lijepim partizanskim kapama koje su poruke
ljubavi i mira", nisu tijekom 45 godina obilježili ovaj hrvatski
povijesni prostor i sjećanje na tragične žrtve Krbavske bitke, pa makar
s nekom majušnom spomen pločom? Tko uspije zagospodariti tvojom prošlošću, bit će gospodar i tvoje sadašnjosti. Ostat ćeš bez onoga što danas zovemo identitet, poručuje gospićko-senjski biskup Mile Bogović.
Iz Gospićko-senjske biskupije i
Ličko-senjske županije potekao je prijedlog o obilježavanju obljetnice
Krbavske bitke i izgradnjom na tome mjestu crkve Hrvatskih mučenika na
Udbini. Ovo novo nacionalno svetište i memorijalni centar gradi
hrvatska Crkva i hrvatska država od 2005. godine, a na Dana hrvatskih
mučenika 11. rujna ove godine bit će svećeno blagoslovljeno u 11 sati.
Prvu koncelebriranu misu na Udbini, nakon punih 68 godina, predvodit će
vrhbosanski nadbiskup, kardinal Vinko Puljić.
Za one koji na Dan hrvatskih mučenika
ne će hodočastiti na Udbinu, ali i za sve one koji se ne vole zamarati
čitanjem, portal HKV-a je priredio malu povijesnu slikovnicu od 68
fotografija hrvatske Udbine i crkve Hrvatskih mučenika. Protiv
strategije zaborava.
Ulaz u Udbinu s magistralne ceste D1
Udbina – Zagreb samo 222 km (autocesta A1: Zagreb - Gornja ploča, a zatim 20 km magistralnom cestom D1).
Ploču s natpisom "Hrvatska Udbina" na
ulazu u Udbinu su postavili Hrvati, od "komšija" Srba protjerani iz BiH
(1995.), i oni danas uglavnom sačinjavaju hrvatsko i katoličko
stanovništvo Udbine. Ploča je za vrijeme posljednjih izbora (2008.)
propucana s nekoliko metaka.
Znaju li brojni smušenjaci da su
"komšije", tj. antifašisti s onim "lijepim kapama koje su poruke
ljubavi i mira" 13. prosinca 1942. ubili 166 Hrvata (žene, djece i
staraca), spalili 307 hrvatskih kuća i protjerali preostalih 1600
Hrvata iz svoga vjekovnog zavičaja na Udbini i Podudbini?!
U vrijeme srpske agresije na Hrvatsku
državu (1991-1995.), agresiji na Hrvate pridružuju se i "komšije" koji
žive u Lici. Pljačkaju, ubijaju i uništavaju sve što je hrvatsko i
katoličko, a preživjele Hrvate protjeruju. Više od polovice
Gospićko-senjske biskupije bilo je od 1991. do 1995. godine pod
okupacijom. S tog okupiranog dijela gotovo svi katolici bili su
protjerani, a crkve i ostali crkveni objekti bili su sustavno
uništavani. Nijedna crkva nije bila pošteđena. Kada je to područje u
kolovozu 1995. oslobođeno, napustila ga je većina srpskog stanovništva.
Ostali su samo oni koji nisu okrvavili ruke i dušu, kojima je domovina
Hrvatska. Previše zla je ostalo iza izbjeglih Srba da bi se moglo
zaboraviti, i neka im Bog oprostiti. Ni onaj drugi dio biskupije koji
nije bio pod okupacijom nije pošteđen od ratnih razaranja i stradanja
pučanstva. Sve to se od 2000. godine u ovoj zemlji sustavno prešućuje i
izbjegava pokazati, a u ime "dobrosusjedstva" žrtve se proglašuju
zločincima i slave se srpski pokolji nad hrvatskim civilima. Pri vrhu
vlasti u RH su i "komšije" koji bez imalo srama javno izjavljuju da bi
svoja (zlo)djela ponovili!
Akademici SANU (Srpske Akademije Nauka i Umetnosti) objašnjavaju…
Projekt Velike Srbije je temeljna
politika svake Srbije, i on se nastavlja. To nije jasno samo hrvatskim
idiotima koji pišu svoje “istine” o nama. A mi smo pasivni promatrači.
Naša poznata sklonost da brzo zaboravimo.
Katedrala sv. Jakova Starijeg u Krbavi
Priča o katedrali sv. Jakova Starijeg u Krbavi, iako srednjovjekovna, je bila gotovo 70 godina zabranjena, sve donedavno.
Na provincijalnom crkvenom saboru u
Splitu 1185. godine utemeljena je prva biskupija iza Velebita, u
Krbavi. Krbavska biskupija seže sve do Trsata (Rijeke), i potrajat će
275 godina, sve do 1460. kada zbog sve češćih upada i pljačkaških
pohoda Turaka seli u frankopanski Modruš, a zatim (1493.) u Novi Vinodolski.
Krbavska katedrala sv. Jakova Starijeg
našla se s vremenom pod zemljom. Udbinski Srbi su 1994.g. iznad
njezinih ostataka iskopali dva velika zaklona za višecijevne bacače
raketa (VBR), i tako nam "pomogli" da poslije Oluje počnemo s
iskopavanjem njezinih temelja.
Ostaci ličke gotike, katedrale sv. Jakova Starijeg (kraj XIII ili početak XIV st.)
Tlocrt (dimenzija 36 x 12 m)
jednobrodne krbavske katedrale, u kojoj je stolovao biskup, odgovara
srednjoeuropskoj propovjedničko-prosjačkoj arhitekturi. Iskopine
katedrale, grobovi i pripadajući dijelovi biskupskog dvora su
konzervirane, a u nastavku arheoloških istraživanja možda će biti
pronađeni i temelji katedrale prvog krbavskog biskupa Mateja (1185 –
1220.)
Zlatni križ krbavskih biskupa.
Zlatni križ krbavskih biskupa danas se
čuva u crkvi sv. Filipa i Jakova u Bribiru pokraj Novog Vinodola (u
kojem je 1288. napisan "Vinodolski zakon"), kamo ga je donio modruški
biskup Krištofor bježeći pred Turcima. To je biskupski križ prvog
krbavskog biskupa Mateja.
Križ je zajedno sa stalkom (drškom)
visok 33 cm. Jezgra križa je drvena, okovana željezom i presvučena
zlatnim pločicama. Ukrašen je kristalima i okruglim koraljnim
perlicama. Visok je 21.5 cm, a širok 17.6 cm. Ubraja se u jedan od
najdragocjenijih sakralnih predmeta naše hrvatske crkvene baštine.
Krbavski biskupi su ga nosili u desnoj
ruci kao znak dostojanstva i crkvene časti, a od kraja XIII st.
uobičajilo se nositi križ na način kako ga je do tada smio nositi samo
Papa, tj. na prsima (pektoral), obješen oko vrata na vrpci ili lančiću,
a ne više u ruci.
Grobovi u poligonalnoj apsidi s vanjskim i unutarnjim kontraforima.
U svetištu i brodu crkve, te ispred
crkve do danas su istražena 227 hrvatska groba. Mnoge grobove, ali i
dijelove katedrale, uništili su "komšije" prigodom ukopavanja VBR-ova.
Groblje izvan crkve je višeslojno, a grobovi su obične zemljane rake. Postoji realna mogućnost da je tu pokopan i dio poginulih Hrvata u Krbavskoj bitci koja se dogodila nedaleko od ovog mjesta.
U grobovima je nađen nakit, novčići, ostruge… mogu se datirati u XIV i XV stoljeće.
Prvi gospićko-senjski biskup, i profesor crkvene povijesti, mons. dr. Mile Bogović na temeljima krbavske katedrale Sv. Jakova, zaštitnika bivše krbavske biskupije.
Biskup Bogović je 1997. g. donio
podatak iz Vatikanskog arhiva po kojem se krbavska katedrala s punim
naslovom – "posvećena sv. Jakovu Starijem“ – spominje godine 1431.
Postoji i stariji zapis iz 1389. koji govori o nekom sporu između
zagrebačkog Kaptola i krbavskog biskupa. Franjevački samostan u Krbavi
je osnovan 1373. godine.
Kamen temeljac za crkvu Hrvatskih mučenika (u daljnjem tekstu CHM) je izvađen iz temelja krbavske katedrale, a zatim je taj kamen 8. lipnja 2003. blagoslovio Sveti otac Ivan Pavao II. na Trsatu. U temelje CHM svečano je položen 9. rujna 2005. godine.
Istočnije od krbavske katedrale
nalazimo neznatne ostatke starohrvatske župne utvrde, kaštela Krbave
(Castrum Corbavia). Zbog nepovoljnog obrambenog položaja (okružen
šumom) i sve češćih upada Turaka na ovaj prostor, kaštel se napušta
nakon što je Krbavska biskupija preseljena odavde u sigurniji Modruš, a
približno 2 km sjevernije od stare utvrde gradi se nova utvrda i
naselje, današnja Udbina.
Tvrđava Udbina
Pogled na istočni dio Krbavskog polje i Ličku Plješivicu
Ostaci sjevernog zida i ulaznih vrata udbinske tvrđave (arheološki lokalitet Gradina)
Ostaci donjeg dijela kružne kule
Ovdje su arheološki i restauratorski
radovi u tijeku, a dosadašnji nalaze svjedoče o životu ovog hrvatskog
naselja u doba koje je prethodilo turskoj dominaciji. Od 1791.g. se
zapuštena utvrda polako pretvara u ruševinu.
Pogled na sjeverni dio Krbavskog polja.
Pogled na Podudbinu i prostor na kojem je počela Krbavska bitka u kojoj je među oko 13.000 poginulih i zarobljenih Hrvata izginuo i cvijet hrvatskog plemstva.
Prostor na kojem je najvjerojatnije završila Krbavska bitka – kapelica sv. Marka i šumica (kroz koju teče rječica Krbava) u kojoj je crkva sv. Marka Groba.
Crkva Sv. Marka Groba u Podudbini
Turci osvajaju Udbinu 1527. godine i
vladaju cijelim prostorom Krbave i Like (Lički sandžak) sve do
austrijsko - turskog rata (1683-1699.), u kojem je na ovim prostorima
pod vodstvom popa glagoljaša Marka Mesića masovno sudjelovalo preostalo
katoličko stanovništvo, te je 1689. oslobođena Krbava, a zatim i čitava
Lika.
Marko Mesić dao je nakon pobjede nad
Turcima izgraditi crkvu posvećenu sv. Marku (trostrana apsida, površina
poda popločena, stubište na ulazu), koju su katolički vjernici nazvali
sv. Marko Grob, po narodnoj predaji da je ovdje pokopan svetac-mučenik
i nekoliko tragičnih junaka Krbavske bitke.
Ostaci crkve Sv. Marka Groba (dimenzija 7,65 x 5,70 m), franjevačkog samostana sv. Ivana (?), srednjovjekovne starohrvatske crkve i grobova; u daljini se vidi kapelica Sv. Marka izgrađena nakon Oluje.
Križ na humki ispod kojeg je crkva Sv. Marka Groba postavljen je nakon Oluje
S Turcima u ove naše hrvatske krajeve
dolaze i kaluđeri Srpske pravoslavne crkve ("Svi Srbi u jednoj državi!“
– moto sv. Save) i Vlasi, pa se pod njihovim utjecajem pravoslavni
Vlasi počinju osjećati pripadnicima srpske narodnosti. Povlašteni od
Turaka, s vremenom postaju netrepeljivi i bahati prema Hrvatima. Crkvu
sv. Marka Groba, simbol obnovljene hrvatske Krbave, "komšije" su
razorili 1942. godine, a 1945. njezino je kamenje upotrijebljeno za
gradnju ovčarnice.
Naše "komšije" 1991. godine
Ostaci srednjovjekovne (romaničke?) crkve
Nakon Oluje počela je obnova crkve sv.
Marka Groba, no arheolozi su ispod nje našli stariju srednjovjekovnu
(romaničku?) crkvu s polukružnom apsidom (oko koje je naknadno
izgrađena četvrtasta apsida, a sa sjeverne strane kasnije je izgrađena
kapelica), i temelje samostana sv. Ivana. Nađeni su i rimski novčići i
ostaci rimskih spomenika. U želji da se očuva ovaj novootkriveni
arheološki lokalitet, crkva sv. Marka Groba nije obnovljena već je
nedaleko od ovog mjesta podignuta kapelica u čast sv. Marka Groba, koju
su 2000. g. izgradili Udbinjani prognani u Drugom svjetskom ratu.
Na cijeloj površini iskopa nađene se ljudske kosti i grobovi (istražena su 32 groba) iz XIV i XV stoljeća. Tu je izgleda bila završna faza bitke na Krbavi, gdje su zadnji heroji padali, i po svoj prilici tu su neki od njih bili pokopani, kao i ubijeni svećenici, jer se oni pokapaju u crkvi.
Crkva Sv. Marka Groba je s lijeve strane drvenog mosta preko rječice Krbave.
Biskup Bogović: "Mnogi nas pozivaju i da se uključimo u akciju kako bi se na Krbavskom polju uredilo zajedničko spomen-groblje svih onih iz redova hrvatskoga naroda koji su završili u raznim jamama, a više se i ne mogu identificirati pa se i ne može utvrditi otkuda su ljudi i gdje je njihovo groblje. Ovdje bi mogli imati zajednički grob. Ne znam postoji li neko pogodnije mjesto za pokapanje njihovih zemnih ostataka, ali svakako je naša kršćanska, ljudska i civilizacijska zadaća da ih dolično pokopamo“.
Prva postaja križnog puta (Kristova i hrvatskog naroda) od crkve sv. Marka Groba do CHM, "od mjesta stradanja do mjesta nadanja", otkuda redovito na Dan hrvatskih mučenika (11. rujna) kreće procesija.
Od 1714. do 1942. s ovoga mjesta je
redovito svake godine, na blagdan svetog Marka, išla procesija preko
mosta na Krbavi do župne crkve sv. Nikole Biskupa na Udbini.
Župna crkva Sv. Nikole biskupa na Udbini
Udbinska župna crkva Sv. Nikole Biskupa, 1714 - 1942.
Velika barokna jednobrodna crkva Sv.
Nikole Biskupa izgrađena je 1714., dograđena 1838., a "komšije" su je
spalili 1942. U razdoblju 1945. – 1948. su "lijepe partizanske kape
koje nose poruku ljubavi i mira" do temelja razorile opožarenu crkvu
zajedno sa starim udbinskim grobljem, i na njezinim temeljima izgradile
hotel za "civilizacijske potrebe naroda". Katolički svećenik Mate Moguš
obješen je usred Udbine 1945. godine.
Usprkos činjenici da je do 1942. cijela
populacija Udbine i Podudbine bila naseljena Hrvatima katolicima, s
izuzetkom jedne srpske obitelji pravoslavne vjere, Kraljevina
Jugoslavija je u Udbini podigla spomenik srpskom kralju Aleksandru
Karađorđeviću, koji je odstranjen tek nakon uspostave Nezavisne Države
Hrvatske.
Hotel na mjestu srušene župne crkve Sv. Nikole Biskupa; napušten nakon Oluje (foto. I. Čuljak, 2004.)
"Komšijama" povratnicima i
članovima Srpskog kulturnog društva 'Prosvjeta' na Udbini, ali i onima
koje razne nevladine organizacije uredno prevoze iz Srbije i tzv.
Republike Srpske da bi ovdje glasovali na izborima – iako "ne plaćaju
porez u Hrvatskoj"(!) – ni danas "nije jasno" zašto je srušen njihov
hotel. A da se stvari kod "komšija" nisu nimalo promijenile zorno
dokazuju srpske "Novosti“, tjednik koji izdaje Srpsko narodno vijeće u
Zagrebu, koje na naslovnici povodom 15. obljetnice Oluje prikazuju
hrvatskog vojnika kao krvožednog vampira.
Isti izdavač iz Zagreba na naslovnici
tjednika "Srbobran“ iz 1908. piše: "Do istrage vaše ili naše" (u
prijevodu – "Do istrebljenja vašeg ili našeg", op.a.).
Crkva sv. Kate u Petrinji 1992., žrtva srpske vojne agresije na Hrvatsku.
"Komšije" su "za civilizacijske
potrebe" svog naroda do temelja srušili 800 katoličkih crkva i kapela u
Domovinskom ratu. Lijep primjer kulturocida, i još jedan neuspjeli
pokušaj zatiranja hrvatskog identiteta na ovim našim prostorima.
Temelji crkve Sv. Nikole Biskupa iskopani ispod udbinskog hotela. (foto I. Čondić)
Vanjski oltar CHM će biti na mjestu bivše crkve Sv. Nikole Biskupa
Crkva Sv. Nikole Biskupa je također jedno svjedočanstvo o mučeništvu hrvatskog naroda ovoga kraja, pa su i njezini temelji kao svjedočanstvo sačuvani.
Stara srpska sklonost podvalama.
Dakle, "komšije“ su:
1876. – pokušale protjerati Hrvate i etnički očistiti Pakrac (od "ustaša“?);
1907. – zapalile Španovicu, a 1945.
godine su je napokon etnički očistili (protjerivanjem Hrvata) i selo
preimenovali u Novo Selo, koje se tako zvalo sve do oslobođenja od
srpskog agresora u vojnoj akciji Bljesak 1995. godine.
1908. – u Jasenovcu objavili proglas
paroha Joce Jovanovića (SPC ): "Svi Hrvati i Slavonci moraju biti
protjerani jer ovo je srpska zemlja.“
1908. – u Jasenovcu ubile Hrvata Stanka
Dragića (ubio ga je Lazo Babić) jer se Stanko usprotivio javnom
isticanju zastave Kraljevine Srbije (službeno zabranjena u Austro
ugarskoj monarhiji, op.a.).
1909. – u Korenici: "Srbi su na
katoličkom groblju u Korenici porušili križeve i napasali stoku, a u
studenome su katoličku crkvu zatrpali životinjskim i ljudskim govnom“ –
iz zapisnika sa suđenja održanog 1909. godine. Nitko za to (zlo)djelo
nije kažnjen.
1920. – u Bjelovaru i okolici ubile tridesetak pobunjenih hrvatskih seljaka
1925. – u Stajnici ubile četiri Hrvata – "Stajničke žrtve“
1932. – u Ninu je srbijanac Milivoj
Čunić za ubojstvo Hrvata odlikovan Ordenom sv. Save, a ubijenih Hrvata
bilo je i u Polači, Benkovcu, Lišanima…
1935. – u Žitniku ubile tri Hrvata – "Žitničke žrtve“
1937. – u Sibinju ubile 15 Hrvata -"Sibinjske žrtve“
1937. – u Senju ubile sedam Hrvata – "Senjske žrtve“
Groblje svete Marije Magdalene u Gospiću
Pod zajedničkim imenom Senjske žrtve pamtimo gospićku mladež ubijenu dum-dum mecima dok su pjevali domoljubne pjesme na svehrvatskom narodnom zboru u spomen na hrvatske mučenike održanom u Senju 9. svibnja 1937.
Našoj današnjoj omladini nitko ne želi
reći da se i u komunističkoj ("antifašističkoj") Jugoslaviji odlazilo
na robiju zbog pjevanja istih domoljubnih pjesama (npr. Vile Velebita),
tj. "nacionalističkih i šovinističkih pjesama". I danas se istom
komunističkom retorikom prozivaju svi u Hrvatskoj koji nešto drže do
nacionalnog i državotvornog.
Sprovod Senjskim žrtvama - crkva Navještenja Blažene Djevice Marije u Gospiću, 11. svibnja 1937. (fotografija iz obiteljskog albuma V.Stilinovića)
Iza toga masakra u Senju stoje "komšije" iz Gospića. Nitko nije suđen zbog smrti toliko nedužnih mladih ljudi.
Crkva Navještenja Blažene Djevice Marije, Gospić 1992.
Gospić je nakon Vukovara najrazrušeniji
hrvatski grad. Prvi topnički projektili pali su na Gospić noću, 30.
kolovoza 1991. u 1.14 sati… No, domaće i međunarodne šuftove ne
zanimaju "topnički dnevnici" naših "komšija".
Crkva Navještenja Blažene Djevice Marije je 25. svibnja 2000. uzdignuta na stupanj i dostojanstvo katedralne crkve Gospićko-senjske biskupije; Gospić 2010.
Popis ubijenih Hrvata 13. travnja 1941. u, primjerice, Gračacu:
Dragičević, Ilije, Perica, Hrvat, rođen 1886.. po zanimanju cestar, ubijen 13.04.1941. u Gračacu;
Dragičević, Perice, Perica, Hrvat, rođen 1922., po zanimanju zemljoradnik, 13.04.1941. u Gračacu;
Dragičević, Ilije, Nikola, Hrvat, rođen 1895., po zanimanju zemljoradnik, ubijen 13.04.1941. u Gračacu;
Dragičević, Nikole, Dane, Hrvat, rođen 1923., po zanimanju zemljoradnik, ubijen 13.04.1941. u Gračacu;
Dragičević, Nikole, Mile, Hrvat, rođen 1927.. po zanimanju učenik, ubijen 13.04.1941. u Gračacu;
Tomčić, Jure, Joso, Hrvat, rođen 1898., vojnik Kraljevine Jugoslavije, ubijen 13.04.1941. u Gračacu;
Itd. itd.
A Hrvatima još i danas banda pupovaca docira!
Odakle nam ta neshvatljiva poniznost, stalni osjećaj krivnje, nedostatak nacionalnog ponosa i samopouzdanja?
Rekonstruirana župna crkva Sv. Mateja u Širokoj Kuli (8 km od Gospića)
Župna crkva Sv. Mateja u Širokoj Kuli
izgrađena je 1734., od "komšija" zapaljena 1942., i do temelja srušena
1945., uz trajnu zabranu obnove. Temelji otkopani 1997., a zatim
obnovljena. Izgradnja još nije završena. Žrtvama srpskog zločina (1942.
i 1991.) podignut je spmenik na livadi pokraj župne crkve na kojem,
izuzev uklesanog povijesnog hrvatskoga grba, još nema pisanih tragova
zbog čega i kome je podignut.
"Komšije" su u nedjelju 13. listopada 1991., u selima Široka Kula i
Bukovac, likvidirali ("ritualnim klanjem") četrdeset i jednog hrvatskog
civila, od toga 34 u Širokoj Kuli.
Povijest se ponovila. Nitko za taj
zločin nad Hrvatima nije odgovarao. Po nalogu Državnog odvjetništva
Republike Hrvatske gospićki istražni sudac Pavao Rukavina je 16.
siječnja 2001. oslobodio krivce za taj zločin. Imena "komšija" i
oslobađajuću presudu, te imena žrtava pročitajte ovdje – Široka Kula i Bukovac! Gdje je to?
Zanimljivo je da taj isti sudac
Rukavina u ulozi tužitelja u procesu tzv. "Gospićkoj skupini"
dodjeljuje hrvatskom generalu Mirku Norcu 15 godina robije.
*Niti jedan koljač
nije suđen ni za ubojstvo 85 Škabrnjana 18. studenoga 1991., štoviše,
sada te "komšije" traže svoja prava uz svesrdnu podršku HHO-a, HND-a,
Zorana i Vesne Pusić!
U tome svijetlu promatrane činjenice
daju naslutiti da je u sve uvukao svoje prste "Astaroth" (Brešana
seniora), i "Kino Lika" (Brešana juniora) u kojem su Ličani zadnji
primitivci i ološ, a takve treba goniti i drastično kažnjavati.
Uostalom, "Hrvati su genocidan narod".
Tako je to kad nije bilo ni lustracije, ni pokaznih moralnih kazni, niti jednog suđenja za more komunističkih zločina, ni jednog posramljenog odlaska u mirovinu koji bi sugerirao da će se s patološkim lažima o našoj prošlosti stati! Kazne za zločine nema, literature o toj temi nema i sad je na redu iživljavanje: bivši čelnik antifašističke udruge Ivan Fumić ustvrdio je da je na Bleiburgu “zakopano 20 ustaša koji su se sami ubili”!
Pa ipak nikad nitko ni dana u
zatvoru nije bio zbog tog mora krvi! Što se na tom zločinu bez kazne
može izgraditi? Kakva država? Naša Akademija kukavički šuti i ne
obrađuje to doba, naša Matica o toj temi šuti, naši povijesni instituti
spavaju zimskim snom! (Tihomir Dujmović, Večernji list, 2007.)
Spomenik "A" bojni 111. brigade ZNG-a u Švici pokraj Otočca.
Namijenili su nam onu strašnu starinsku kaznu koja se zvala perditio ili damnatio, što bi značilo gubitak uspomena ili predaja zaboravu.
Posljednjih deset godina službena i
medijska izvješća o oslobodilačkom Domovinskom ratu najčešće sadrže
ovakve formulacije: "oružana agresija na Republiku Hrvatsku", "jake
snage neprijatelja", "prodor neprijatelja prema Šibeniku" , "zatočenici
neprijateljskih logora", "agresor je ubio" i sl. I čemu se onda čuditi
i snebivati jer ovogodišnji maturanti na državnoj maturi ne znaju,
primjerice, što je i gdje je Ovčara. Njima je Ovčara možda neki krater
na Marsu, a Vukovar, Gospić, Dubrovnik … su napale "jake snage
Marsijanaca". Srpski trubači u dušama hrvatskih jugofila.
Spomen hrvatskom vojniku (dr. Jurica Ivko) poginulom u Oluji ispod Stipanovog Griča (1234 m) kod Ramljana, na crti ličke bojišnice Stipanov Grič – Perušić.
I svi oni su među mučenicima kojima će biti posvećena nova crkva Hrvatskih mučenika na Udbini.
Crkva Hrvatskih mučenika na Udbini
Projekt crkve Hrvatskih mučenika na
Udbini je prvorazredni nacionalni projekt. Rađen je u duhu hrvatskog
povijesnog kontinuiteta i u njega su utkani simboli iz naše prošlosti,
sažetak našega duhovnoga i povijesnoga puta, od naših početaka do
danas. U CHM ćemo se moliti za sve one koji su kroz povijest stradavali
za Hrvatsku.
U Glavnom odboru za izgradnju CHM
nalaze se predstavnici naših najvažnijih crkvenih, državnih i kulturnih
ustanova. Predsjednik Izvršnog odbora je gospićko-senjski biskup mons.
dr. Mile Bogović, nositelj prijedloga o obilježavanju obljetnice
Krbavske bitke i izgradnje CHM.
Pogled iz Podudbine na crkvu Hrvatskih mučenika na Udbini.
Crkva, i noću osvijetljen lik Križa krbavskih biskupa na pročelju prema Krbavskom polju, će biti uočljivi svakom prolazniku koji bude putovao magistralnom cestom D1 od hrvatskog sjevera prema hrvatskom jugu i obratno.
Na ovoj slici vidimo projekt CHM iz ptičje perspektive. Kada se bude crkvu gledalo iz turističkog zrakoplova vidjet će se kao ucrtani latinski križ u ovo naše sveto hrvatsko tlo.
(1) CHM, (2) vanjski oltar na prostoru
srušene crkve sv. Nikole Biskupa, (3) vanjsko pjevalište i trg, (4)
mjesto za kip pape Ivana Pavla II., (5) zid s kruništem na prostoru
ispred pročelja crkve prema Krbavskom polju, (6) pastoralni centar, (7)
Muzej Krbave i zadnja postaja križnog puta (Via crucis);
Ispod crkve su kripta i Muzej Krbave. Pastoralni centar je ispod ploče trga.
"Uz svetište naći će svoje mjesto i
spomen na sva naša stratišta i grobišta. Naime, nije samo Udbina na
Krbavskom polju naše veliko stratište. Tu su razna druga stratišta, kao
Bleiburg, Jazovka, Macelj, Ovčara, Škabrnja i druga. I sa svih tih
stratišta su doneseni kameni spomenici (donose ih motoristi hrvatski
branitelji u organizaciji MK "Veterani" – Croatia) koji će se ugraditi
ovdje na jedno mjesto - u memorijalni Zid sjećanja. I na taj način će
se pokazati kako je ovo središte svih naših stratišta, ali i neki izvor
iz koga niću naše nade.“ – rekao je biskup Bogović.
Pročelje crkve okrenuto prema gradu
Preslica sa zvonima na pročelju okrenutom prema gradu
Na preslici su četiri zvona: jedno je
posvećeno na čast svih hrvatskih mučenika (dar Gospićko-senjske
biskupije), a druga tri našim proglašenim mučenicima: Nikoli Taveliću
(dar Mije Matića – iseljena Hrvatska), Marku Križevčaninu (dar
Hrvatskog sabora) i Alojziju Stepincu (dar Hrvatske biskupske
konferencije).
Na preslici vidimo znak križa
stiliziranog u prepoznatljivo prvo slovo glagoljskog pisma. Glagoljsko
slovo "A" je misionarsko slovo, kao i cijela glagoljica (ovaj kraj je
bio poznat po svojoj bogatoj glagoljskoj baštini), i izražava vjeru u
jednoga boga (to je ona crta gore) i u tri božanske osobe. To je simbol
i sažetak naše vjere.
I lik krbavskog križa na pročelju crkve okrenutom prema Krbavskom polju doziva povijest.
Prostor ispred pročelja crkve okrenutom prema Krbavskom polju završava u stilu obrambenog zida s kruništem, kao opći simbol hrvatskih branitelja u svim vremenima i našega povijesnoga hoda (679. godine potpisan je ugovor Hrvata s papom Agatonom "da ne će nikoga napadati, a ako njih neko napadne, da će ih braniti Bog i sv. Petar“; 1519.g. papa Lav X – "predziđe kršćanstva“).
Pogled sa zida s kruništem na križni put i Krbavsko polje
"Križni put bit će obilježen postajama
križnog puta, a kretat će se s južnog ruba Krbavskog polja i crkve sv.
Marka Groba, a završavati (XIV postaja) kod CHM na ulazu u Muzej
Krbave, od mjesta stradanja do mjesta nadanja, od mjesta gdje naši
križevi, naše patnje u sjaju Kristove pobjede i Kristova križa dobivaju
osobnu vrijednost. To se želi zapravo ovim projektom, da ove naše
patnje i povijesne i sadašnje znademo povezati u patnji Isusa Krista, i
onda je to ne poraz nego pobjeda, ne propast nego spasenje" - objasnio
je biskup Bogović.
Ulaz u Muzej Krbave
U Muzeju Krbave će se izložiti sve ono
što se ovdje pronađe, ali i građa sa svih hrvatskih stratišta, od
Krbavske bitke do Bleiburga i križnih putova što su slijedili. Iznad
ulaza bit će urezan u kamen tekst jednoga popa glagoljaša, Marka
Martinca, koji je 1493. pisao svoj drugi novljanski brevijar
(molitvenik) za pavlinski samostan u Novom Vinodolskom. Na rubu jedne
stranice potresnim je riječima zabilježio krbavsku tragediju svoga
naroda (poginulo je oko 10.000 Hrvata) i tko je sve poginuo u tome boju.
"Tagda že pobjedžena bist čest
hrstijanska.... tagda že padoše krepci vitezi i boritelji tu umriše
obstrti zastupi v plčine polja, tu že smrt priješe veri radi jakože
družba svetago Mauricija, takmo že knez Bernardin Frankapan iziđe od
sredi boja s malimi. I tagda načeše cviliti rodivšije i vdovi mnoge i
proći ini, i bist skrb velika na vseh živućih v stranah sih, jakože
nest bila ot vremene Tatarov i Gotov i Atele nečastivih. Let Gospodnjih
1493."
CHM snimljena točno u podne 13. srpnja 2010. godine
U crkvu će moći stati po prilici oko 800 ljudi.
Lijevo je jedna lađa, desno je druga lađa, i zajedno s glavnom crkvenom lađom čine u tlocrtu latinski križ.
Na zidu iza oltara (okrenut prema Krbavskom polju) bit će mozaik: u sredini jedan uskrsni motiv gdje trpeći Krist pobjeđuje, a slijede ga s lijeve i desne strane proglašeni hrvatski mučenici i drugi mučenici koji su stradali na hrvatskom prostoru. Ispred oltara bit će ambon.
Pogled prema vrhu kupole visoke 19 metara.
Točno ispod kupole, u sredini bogoslužnog prostora i latinskog križa, bit će smještena replika Krstionice kneza Višeslava, dar Gliptoteke HAZU.
Krstionica kneza Višeslava (oko 800. g.) visoka je 90 cm
Naša najstarija krstionica, koja se zove "Krstionica kneza Višeslava“, nađena je u crkvici Sv. Križa u Ninu,
katedrali prvog hrvatskog biskupa. "Ona je i znak početaka naše
državnosti i našega kršćanstva, te na neki način početak našeg
kršćanskog rasta, vjernost krsnim obećanjima. Zato smo i tu krstionicu
stavili u CHM, i to baš ispod kupole“- rekao je biskup Bogović .
Postament za Krstionicu kneza Višeslava
Kripta, prostor u kojem će biti sarkofag svih hrvatskih stradalnika i mučenika.
Kroz okrugli otvor na stropu će se
vidjeti dno Višeslavove krstionice, a zrake svijetla iz bogoslužnog
prostora će obasjavati sarkofag na tlu ispod otvora.
Ovdje će biti postavljen sarkofag hrvatskih mučenika
Biskup Bogović: "U crkvi, u bogoslužnom
prostoru, bit će čašćeni samo oni koje je crkva proglasila mučenicima.
A ovdje u kripti svi oni drugi koji nisu proglašeni svecima, ili koji
su svoj život žrtvovali za drugoga i za nas koji ćemo nakon njih doći.
Dakle, taj će sarkofag kao simbol svih naših stratišta i grobišta,
označavati grob svih onih stradalih za našu Domovinu, i onih koji su
ulagali svoje živote za naš narod na ovim našim hrvatskim prostorima.
Tu će naći mjesto, od onih koji su za
vrijeme Turaka stradali, brojni franjevci, brojni laici, a također tu
će naći mjesto i ban Petar Berislavić, koji je 1520. nedaleko od ovoga
mjesta braneći Hrvatsku od Turaka poginuo. Tu će naći mjesto Petar
Zrinski, Krsto Frankopan, Kvaternik i mnogi drugi. Mnoge od njih već je
prekrio zaborav, a neke se, upravo zbog njihove ljubavi prema svome
narodu i Domovini, do nedavno nije smjelo niti spominjati.“
"Učionica hrvatske povijesti", kao što reče predsjednik MH, bit će u dvorani do kripte (na fotografiji lijevo bočno) u kojoj će biti video projekcije koje osvjetljavaju naš hrvatski križni put od početaka do danas, o našim raznim stradanjima i o našim velikanima.
Spomenik pape Ivana Pavla II. stajat će na trgu ispred crkve (na mjestu keramičara s gornje fotografije) kako s križem prelazi preko zamišljenog praga (linija oltar-krstionica-trg) novog stoljeća i trećeg tisućljeća s pozivom svim narodima da štuju i slijede svoje mučenike.
Pastoralni centar nalazi se ispod ploče trga; udbinsku utvrdu zaklanja drveće
Pastoralni centar
Prostor pastoralnog centra obuhvaća župni stan, župni ured, dnevnu kapelu Kraljice mučenika, biblioteku, vjeronaučnu dvoranu, dvoranu za predavanja/seminare i dvoranu za hodočasnike.
Multimedijalna dvorana za predavanja i seminare. Na kraju dvorane, iza pomičnog pregradnog zida, je prostor za hodočasnike (stolovi, sanitarije).
Trijem pokraj kripte napravljen je za druženje hodočasnika u donjem dijelu crkve.
Trg s vanjskim pjevalištem pred crkvom, a u pozadini je naselje Udbina zajedno s parkom.
Lijevo su konzervirani ostaci crkve sv.
Nikole Biskupa (tako da budu vidljivi za sve posjetitelje) na kojima će
biti vanjski oltar. Kako se vidi prostora ima gdje se o velikim
blagdanima mogu vjernici okupiti.
Martyribus Croatorum – Hrvatskim mučenicima
Na zabatu iznad ulaznih vrata na
pročelju crkve izrađuje se tekst Martyribus Croatorum – Hrvatskim
mučenicima, i oblik križa sa zabata crkve kneza Branimira u Šopotu
(879. g.) kraj Benkovca.
Trebat će još dosta vremena dok se
stvori jedna tradicija koja će prenositi poruke ove crkve. To su vjera
u snagu mučeništva, zahvalnosti braniteljima i žrtvama za druge,
vjernost krsnim obećanjima i nacionalnim korijenima. Zatim, gajiti
hrvatsku nacionalnu i kulturnu posebnost, povezivati iseljenu i
domovinsku Hrvatsku, čuvati odanost Svetoj Stolici i gajiti pobožnost
Majci Božjoj. Sve se to može i drugačije reći, recimo riječima pape
Ivana Pavla II.: “Ne prepustite zaboravu one koji su svoje živote
položili zato da bi drugi mogli živjeti!”
Ovako će noću izgledati dovršena CHM.
Arhitekti "Konstruktor – inženjeringa“
iz Splita projektirali su CHM s oslanjanjem na tradicionalnu hrvatsku
sakralnu arhitekturu. Njihov projekt nastao je nakon prekida suradnje
investitora (Gospićko-senjska biskupija) sa zadarskim projektantom
prvoga projekta CHM, arhitektom Nikolom Bašićem. On je uvjetovao svoj
daljnji rad uz ostalo i punom slobodom unutarnjeg uređenja, a nije ni
jednim retkom naznačio kako bi to izgledalo. Osim toga njegov projekt
promovira neku drugu ideju od one koja je u početku dogovorena. Uz sve
to je Bašićev projekt nakon pobjede na natječaju trostruko poskupio!
Nakon prekida suradnje (koju je
predložio sam arhitekt Bašić – vidi intervju Globusu od 4. srpnja
2008.) zaredali su medijski napadi na crkvu i biskupa Milu Bogovića
(Vjesnik, Globus, Vijenac, Jutarnji list, Slobodna Dalmacija), a u tim
napadima najdalje je otišao novinar britanske krune Jurica Pavičić u
Jutarnjem listu (19. srpnja 2008.) usporedivši biskupa Milu Bogovića sa
srpskim ratnim zločincem Božidarom Vučurevićem iz Trebinja!
A i Društvo povjesničara umjetnosti
Hrvatske (DPUH) uputilo je bivšem premijeru dr. Sanaderu otvoreno pismo
tražeći od njega da intervenira u slučaju odustanka od projekta
arhitekta Nikole Bašića.
Za arhitekta Bašića je novi projekt
crkve "promocija kiča" (građena po uzoru na katedralnu crkvu sv. Križa
u Ninu), a biskupov potez "nacionalna sramota“.
U povodu otvorenog pisma Društva
povjesničara umjetnosti Hrvatske, gospićko-senjski biskup dr. Mile
Bogović izjavio je: "Kako i zašto je došlo do prekida suradnje sa
zadarskim projektantom Nikolom Bašićem opsežno smo izložili u časopisu
Hrvatska vjernosti br. 4 (2008.). Vidio sam da kritičari imaju krivu
sliku o projektu i preporučujem svima da prouče ono što je Bašić
predlagao i ovo što sada radimo pa će vidjeti o čemu je riječ."
Ne želimo sugerirati, ali nam se čini da bi pročelje Arhitektove crkve bilo prikladnije za obred "euharistije":
"Braćo i sestre, pomolimo se Imhotepu, Pitagori i Kvadratu na hipotenuzi …"
Lijeva fotografija prikazuje pročelje CHM arhitekta Nikole Bašića; desna fotografija snimljena je u Zagrebu.
Nadbiskup zagrebački Antun Bauer (1856
– 1937.): "Braća od čekića pak hoće da svima nature svoje svjetlo „koje
čovjeka oslobađa tmine i ropstva.“" (Hrvatska straža, 1933.)
O tome se nije previše govorilo u javnosti.
Zar se kani pobiti čitavi jedan narod?
1918. – Kraljevstvo Srba, Hrvata i
Slovenaca (Hrvatski sabor tu državnu svezu nije nikada potvrdio, a tek
ćemo vidjeti hoće li nam se isto ponoviti i s "Jugosferom“)
Suočena s velikosrpskim hegemonizmom i pokušajima zatiranja hrvatskoga identiteta, Katolička crkva u Hrvata reagira:
1919. – Žali se katolički episkopat
kralju i ministrima na protukatoličke postupke predstavnika vlasti koji
vrijeđaju vjerske osjećaje hrvatskoga naroda. U školske udžbenike unose
protucrkvene i protu hrvatske krivotvorine, te prikraćuju katoličku
crkvu u proračunu.
1930. – vodi se bitka za konkordat
Kraljevine SHS i Svete stolice. Konkordatu (ugovoru s Rimokatoličkom
crkvom) protivi se Srpska pravoslavna crkva, koja čak izriče kaznu
protiv narodnih zastupnika koji su glasovali za konkordat. Izbijaju
ulični nemiri i provala mržnje prema Katolicima ("Krvava litija u
Beogradu“). Katolička crkva ostaje jedinom vjerskom zajednicom u prvoj
Jugoslaviji koja nema zakonski uređen odnos s državom. Posljedica je
progon Hrvata i Grko-katolika u Bačkoj…
1935. – Antun Bauer otputovao je 25.
svibnja u Beograd da glavaru Kraljevine Jugoslavije, knezu Pavlu
Karađorđeviću, i ministru vojske Peri Živkoviću osobno uruči zamašan
memorandum o "strahovitim patnjama kojima su izloženi moji vjernici“.
"Moram podići glas protiv mučenja i ubijanja“, piše u uvodu. Pa je
nastavio s litanijom zlodjela, navodeći samo najnovije slučajeve. "Zar
se kani pobiti čitav jedan narod?“, pita nadbiskup Bauer. "Želim
podsjetiti da takva zvjerstva nisu ograničena samo na seljački živalj,
vlasti jednako postupaju s katoličkim svećenicima.“
Preslika "Platežnog naloga" (KANA br.314, ožujak 2010.). Zahvaljujemo gl. uredniku Albertu Turčinoviću na ustupljenoj fotografiji.
Iz dugogodišnjeg vrtloga srpskog
nasilja nad hrvatskim narodom očuvan je i platežni nalog, račun (tzv.
"Pezeta") koji je općinsko poglavarstvo Donje Dubrave ispostavilo
hrvatskoj obitelji Varga, da im plati pet puščanih metaka kojima su
žandari ubili njihova oca, na mjestu i bez suda. Za obranu države.
Ljubomir Škrinjar
OBAVIJEST DAROVATELJIMA - za nastavak izgradnje i uređenje unutrašnjosti crkve Hrvatskih mučenika otvoreni su računi:
KUNSKI:
Gospićko-senjska biskupija, kod Hrvatske poštanske banke br. 2390001-1100333894
(sa naznakom: Za Crkvu hrvatskih mučenika)
DEVIZNI:
Gospićko-senjska biskupija, kod Hrvatske poštanske banke br. 7030-01505912
(sa naznakom: Za Crkvu hrvatskih mučenika) SWIFT: HPBZHR2X
Adresa Gospićko-senjske biskupije:
Gospićko-senjska biskupija (CHM)
Senjskih žrtava 36
53000 Gospić
Gospićko-senjska biskupija moli
darivatelje da izravno jave o poslanoj pošiljci jer im je više puta
jako teško preko banke dobiti cjelovitu adresu darovatelja pa u tom
slučaju nisu u stanju poslati obavijest i zahvalu. Priloge u
vrijednosti 1000 kuna i više biskupija objavljuje u posebnoj knjizi ili
u posebnoj rubrici u novinama Hrvatska vjernost (glasilo CHM na Udbini).
Fax: 053/746-402E-mail: biskupija-gospic@inet.hr
Prilog prenešen sa stranice http://hakave.org/index.php?option=com_content&view=article&id=6574:tu-smo-bit-emo-za-vijeke-vjekova-crkva-hrvatskih-muenika-na-udbini&catid=58:ljubomir-krinjar&Itemid=52