VELIKI ČETVRTAK ( MISA VEČERE GOSPODNJE )




Izl 12, 1-8. 11-14
1 Kor 11, 23-26
Iv 13, 1-15



Razmatranje




Velikim četvrtkom počinje Vazmeno trodnevlje. Na današnji dan blagoslivlja se sveto ulje koje se upotrebljava pri slavljenju sakramenata, a svećenici obnavljaju svoja svećenička obećanja. Samo ime Krist, hebrejski Mesija, na grčkom znači Pomazanik. Mi smo, po Njemu, nazvani kršćanima, što znači da smo i mi Pomazanici i da nastavljamo, svaki na svoj način, Njegovo poslanje u svome vremenu.

Veliki četvrtak je i spomen na Posljednju večeru. I mi smo pozvani Gospodinovu stolu kojemu je On nekad pozvao svoje apostole, nekoliko im puta ponovivši riječi: „Ljubite jedni druge kao što sam ja ljubio vas.“ Te večeri Isus nam je ostavio svoju oporuku, ustanovivši sakrament svoga tijela i krvi. Sveti Pavao u Prvoj poslanici upućenoj Korinćanima spominje Kristove riječi izrečene „one noći kad je bio predan“. Pri posljednjoj večeri, zahvalivši Gospodinu i razlomivši kruh, Isus reče: „Ovo je tijelo moje – za vas. Ovo činite meni na spomen.“ Zatim uze i čašu govoreći: „Ova čaša novi je Savez u mojoj krvi. Ovo činite, kad god pijete, meni na spomen.“

Na taj način Krist ustanovljuje euharistiju, što je središnji obred našeg, kršćanskog bogoštovlja, spomen-čin Kristova otkupiteljskog djela, znak Njegove trajne prisutnosti među vjernicima pod prilikama kruha i vina, i čimbenik njihovog zajedništva. Taj obred kojim se euharistija ponavlja i svetkuje nazivamo misom. Glavni dijelovi euharistije su blagoslov i pretvorba kruha i vina, te lomljenje kruha (hostije) i njegovo dijeljenje s pričesnicima. Pri tome se činu spominjemo Kristove posljednje večere s učenicima i Njegove neizmjerne žrtve za čovječanstvo.

Na današnji se dan po još jednom velikom činu spominjemo Kristovog oproštaja s učenicima. Osim, dakle, ustanovljenja euharistije, svećeničkog reda i Gospodnje zapovijedi o bratskoj ljubavi – prisjećamo se i Kristovog pranja nogu svojim učenicima. Svojim primjerom takozvane degradacije ili ponižavanja – Isus nas poziva da i mi služimo svojoj braći, da ih prihvaćamo i ljubimo.

„…Budući da je ljubio svoje, one u svijetu, do kraja ih je ljubio“ (Iv 13, 1)

Život bez ljubavi je pakao. U tome se slažemo svi, pa čak i francuski pisci egzistencijalisti, inače poznati po odbijanju Boga. U svom kazališnom komadu „Zatvoreno društvo“ Jean Paul Sartre zamišlja troje ljudi, koji se nikada prije nisu vidjeli, zatvorenih u prostoriju bez prozora, bez mogućnosti da se jedni drugima makar malo pomaknu s puta. Počinju se mrziti, jedni druge smatraju bezveznjacima i bijednicima, međusobno se muče do bezumnosti, prigovaraju, provociraju, ubadaju, žele se međusobno uništiti... Zašto? Zato što je to bezizlazno mjesto čisti pakao, a u paklu nema ljubavi. Da, bez barem trunke ljubavi naš je zajednički život nemoguć.

Albert Camus, također francuski egzistencijalist, ukazuje nam na istu poantu, ali na posve drukčiji način, bez imalo riječi. On kaže: „Kad bih trebao napisati studiju o životu, knjiga bi imala 100 stranica - od toga bi 99 stranica bilo praznih, a na posljednjoj stranici napisao bih: Poznajem samo jednu jedinu dužnost, a to je - ljubiti.“

Danas, na Veliki četvrtak, kao na skoro nijedan drugi dan, Isus nas uvodi u školu ljubavi. Daje nam priliku doživjeti Njegovu ljubav u bratskoj pashalnoj gozbi. Ustanovljenjem presvete euharistije daruje nam trajnu prisutnost svoje ljubavi. U simboličnom pranju nogu pokazuje nam svu svoju ljubav koja će se u punini razotkriti na križu.

Petar, koji još ne razumije što Isus čini i što želi s pranjem nogu, odlučno to odbija. Zar da mu njegov Gospodin pere noge? To nikako! Petar još nije „progledao“, još nije nadahnut Duhom Svetim pa u svojoj dobroti i prostodušnosti reagira nagonski, burno, ljudski. Mi bismo, nasuprot njemu, trebali znati o čemu je riječ. Ivan Evanđelist gleda dublje i pomnije sluša Kristove riječi: „Primjer sam vam dao da i vi činite kao što ja vama učinih“ (Iv 13, 15). Ona ista Isusova ljubav koja dolazi do izražaja u euharistiji, očituje se i u pranju nogu, a do kraja obistinjuje na križu.

Koliko je Ivanu Evanđelistu važno pranje nogu, svjedoči samo mjesto na koje ga stavlja. Ivan izvješćuje o tomu na centralnom mjestu na kojemu drugi evanđelisti govore o ustanovljenju euharistije. Kad Isus na svojoj posljednjoj večeri kaže: „Ovo činite meni na spomen“, tu ne misli samo na euharistijsko slavlje, nego na čitav životni stav. Perući učenicima noge, Krist ih pita: „Razumijete li što sam vam učinio?“ Ako, dakle, ja – Gospodin i učitelj – vama oprah noge, treba da i vi jedni drugima perete noge. „Primjer sam vam dao da i vi činite kao što ja vama učinih.“

Kao na rijetko koji drugi dan, ovdje su liturgija i život u vrlo tijesnoj vezi. Razdvajanje ovih dviju stvarnosti protivilo bi se onome što je Isus učinio predavši samog sebe. Sama misa bez pranja nogu, točnije služenja drugima, bila bi samo puka forma. Prava se pretvorba ostvari kada se euharistija realizira u životu. Kad se to oboje dogodi, Gospodinova je prisutnost očita.

Umjetnici na svoj način izražavaju tajne. Tako je jedan svećenik i slikar, Nijemac Sieger Koder, jednom svojom slikom nazvanom „Dao sam vam primjer“, ukazuje na to da su pranje nogu i euharistija međusobno povezani i imaju jednaku težinu. Gospodin Petru pere noge. Petar sjedi na stolici, a Isus pred njim kleči. Petar je uznemiren i prestrašen – što to želi njegov Gospodin i Učitelj? Lijevom rukom odmahuje i odbija. Isus nam je okrenut leđima, ali mu se lice odražava u vodi u kojoj Petru želi oprati noge. Na taj način slikar želi prikazati Isusovu prisutnost.

U pozadini slike na jednom se stolu nalazi kalež i plitica s euharistijskim darovima - kruhom i vinom, tijelom i krvlju Gospodina. U sjeni se naziru lica ljudi koji razumiju što Isus čini i nastoje da se u Crkvi nikada ne zaboravi Isusov primjer pranja nogu.

Oh, kad bismo barem bili dostojni besramno gledati u Presveto, u zlatno sunce monstrance, u Kristovo bijelo, čisto tijelo žrtvovano za nas. Kad bismo barem uvijek imali ljubavi za svu svoju braću, pa i svakog našeg životnog Judu Iškariotskoga, te mu, kleknuvši preda nj, oprali noge, izmirivši se tako s njim i prihvativši ga kakav jest. Kad bismo barem uvijek bili uzvanici na gozbi Kristovoj, i sjeli u Njegovu blizinu, podijelivši kruh s braćom. Blago onima koji su pozvani na gozbu Jaganjčevu! A ako i ne uđeš pod naš krov, Gospodine, samo reci riječ i naša će duša ozdraviti!

Isuse, hvala ti za beskrajnu ljubav koju nam iskazuješ u misnom slavlju. Ti očekuješ od nas da liturgiju živimo onako kako si je i ti sam prije nas živio. Pomaži nam da druge ljubimo kad su i prljavi, da bismo i u nečistoći ugledali čudo tvoje ljubavi – lice tvoga milosrđa i odanosti.

Amen.

Izvor: www.veritas.hr

.........







































        "Čaša blagoslovna zajedništvo je krvi Kristove"

                                  ( 1 Kor 10,16)