Što je
Gvozdansko? Gdje je Gvozdansko? Budite iskreni i priznajte si da ne
znate. Jer u našem obrazovnom sustavu Gvozdansko je zadnjih 60 godina
osuđeno na memoricid. A nalazi se samo 100 minuta lagane vožnje od
Zagreba, na cesti Zagreb-Petrinja-Glina-Dvor na Uni.
Gvozdansko je zrinski grad-utvrda u istoimenom selu između Gline i Dvora. Iz turskih povijesnih izvora doznajemo o neviđenoj hrabrosti i junaštvu hrvatskih branitelja u Gvozdanskom 13. siječnja 1578. godine.
U Drugom svjetskom ratu Gvozdansko je bilo mjestom masovnog zločina počinjenog nad Hrvatima 1941. godine. Isto se ponovilo i u Domovinskom ratu 1991. godine.
Gvozdansko je zrinski grad-utvrda u istoimenom selu između Gline i Dvora. Iz turskih povijesnih izvora doznajemo o neviđenoj hrabrosti i junaštvu hrvatskih branitelja u Gvozdanskom 13. siječnja 1578. godine.
U Drugom svjetskom ratu Gvozdansko je bilo mjestom masovnog zločina počinjenog nad Hrvatima 1941. godine. Isto se ponovilo i u Domovinskom ratu 1991. godine.
Župna crkva Svetih Filipa i Jakova, i na susjednom brdu zrinski kaštel Gvozdansko
Ime sela, a kasnije i utvrde, potječe vjerovatno od riječi 'gvozd' koja označava 'šumu', a može značiti i nalazište rudača.
2012. Kaštel Gvozdansko
Kaštel (grad-utvrda) Gvozdansko na
Zrinskoj gori spominje se od 1488., nakon što je Nikola II. Zrinski
dobio privilegij vađenja ovdašnjih ruda srebra i olova.
Zbog turskih napada na Hrvatsku tijekom
druge polovice XV stoljeća pojačava se gradnja fortifikacijskih objekata
– branič-kula i kaštela, koji su projektirani za obranu od topova i
koji su u početku uspjeli zaustaviti tursku navalu s istoka.
Gvozdansko je renesansni grad-utvrda, s
palačom, ulaznom četvrtastom kulom i četiri kružne polukule na uglovima
bedema, te malo ekscentrično postavljenom branič-kulom. Pripada
najvrijednijim spomenicima feudalnog razdoblja hrvatske povijesti.
Crtež drevne utvrde Gvozdansko (iz knjige «Gvozdansko - Hrvatsko velejunaštvo bez svjetskog uzora»)
Palača je na prvom katu imala goleme prozore, a kako nema tragova unutrašnjeg zida palače, vjerojatno je bila drvena.
Branič-kula Gvozdanskog je najveća
očuvana branič-kula kružna tlocrta u Hrvatskoj. Današnji prizemni ulaz u
kulu je zapravo nasilno probijena rupa u zidu i novijeg je datuma.
*Erker – konzolna prigradnja na zidu kule.
Opširnije o ulozi i načinu gradnje branič-kula i kaštela može se pročitati u znanstvenom radu: Zorislav Horvat: Kružne branič-kule u Hrvatskoj krajini u XVI. stoljeću.
Zahodi su redovito prisutni na
branič-kulama tijekom cijeloga srednjeg vijeka. Građeni su kao "male
kućice" (erker) prigrađene na zid kule, odakle su fekalije padale na
najskriveniji dio podnožja kule. Gvozdanski "WC" na branič-kuli bio je
najvjerojatnije pozicioniran na sjeveroistočnoj strani trečeg kata kule,
a ne znamo kako se osjećao korisnik usluga kada je zapuhao zimski
sjeverac.
Unutrašnjosti branič-kule
Prizemlje je bez otvora, a moglo je služiti kao spremište hrane, opreme i streljiva.
Ulaz u branič-kulu bio je na drugom katu, preko pokretnog mostića sa sustavom koloturnika.
Drveno (?) stubište, provučeno između
drvenih greda stropa (vide se kvadratični utori u zidu), u gvozdanskoj
branič-kuli nije očuvano.
Promjer unutrašnjosti branič-kule je 9 metara, debljina zidova oko 2 metra, a kula je bila visoka 16 metara.
Drugi i treći kat
Prostor drugog kata osvjetljavala su tri
omanja prozora, s kamenim okvirima izvana, te nišom koja se trapezasto
širila prema unutra.
Treći kat bio je glavni stambeni
prostor, gotovo dvostruko viši od drugog kata. U zidovima su bila dva
prozora, s ovećim kamenim nišama i klupama u njima za rad uz danje
svjetlo.
Nekadašnji ulaz u kaštel Gvozdansko
Klesani detalj (spolij) zazidanog prozora u bedemu polukule lijevo od ulaza.
Pravokutni otvor puškarnice
Otvor puškarnice i detalj zazidanog
prozora su stilsko-građevinske osobitosti početka XVI stoljeća. Ti
detalji govore da je kaštel najvjerojatnije izgradio Nikola III. Zrinski
(+1534.), vjerojatno na mjestu manje utvrde koja se spominje 1488.
godine.
Nikola III. Zrinski je započeo, a njegov
sin Nikola Šubić Zrinski nastavio kovati srebrni novac. Prvi pisani
trag o kovnici novca potječe iz 1525. godine.
Kaštel Gvozdansko najprije je pokušao
osvojiti zloglasni poturica Malkoč-beg godine 1561. i to dva puta. Zatim
na Gvozdansko dva puta navaljuje Ferhad-beg Sokolović i to godine 1574.
i 1576.
Zadnja opsada Gvozdanskog, kojeg je
branila posada od oko tri stotine branitelja, trajala je od 3. listopada
1577. do 13. siječnja 1578. Branitelji su odbili i zadnju ponudu da se
predaju, koju im je uputio Ferhad-beg na Božić 25. prosinca 1577.
Turci su grad osvojili 13. siječnja
1578., ali tek nakon što su se branitelji smrznuli jer u gradu više nije
bilo ni hrane, ni vode, ni streljiva, ni ogrjeva. Ovim prizorom bio je
potresen i sam Ferhad-beg kojega je zadivila hrabrost posade koja je
radije izginula, nego se predala. Poštujući njihovo junaštvo zapovjedio
je da se dovede katolički svećenik kako bi ih se pokopalo po kršćanskom
obredu.
Opširnije o opsadi, ali i povijesti kaštela Gvozdansko, može se pročitati u Gvozdansko - svetište hrvatskog junaštva (1/3)
Ostaje prešućeno da je desetak godina
poslije smrti Nikole Šubića Zrinskog utvrda Gvozdansko u Hrvatskoj
doživjela još tragičniju sudbinu Sigeta. Na žalost ta je povijesna
činjenica posve zapostavljena u hrvatskom sjećanju.
Župna crkva Svetih Filipa i Jakova, Gvozdansko 2012.
Iz prvoga poznatoga popisa župa Zagrebačke
biskupije 1334. godine, vidi se pripadnost Gvozdanskog župi u Žirovcu.
Popis župa iz 1501. spominje već tada katoličku župu u Gvozdanskom.
1578. – crkvu Svetih Filipa i Jakova su Turci srušili;
1769. – pod Austro-ugarskom upravom obnavlja se srednjovjekovna župa i crkva pod patronatom sv. Filipa i Jakova;
1941. – crkvu su srpski četnici srušili (nasljednici Vlaha iz turskih vremena);
1965. – crkva je obnovljena;
1991. – crkvu su srpski četnici srušili;
1997. – crkva je obnovljena;
Župna crkva Svetih Filipa i Jakova, 1941.
Župna crkva Svetih Filipa i Jakova, 1991.
Raspelo iz crkve Svetih Filipa i Jakova srušene 1991. godine; Gvozdansko 2012.
Srpski agresor je svoju mržnju prema
svemu hrvatskom i katoličkom pokazao nepoštivanjem sakralnih objekata na
područjima njegovih vojnih pohoda u Domovinskom ratu od 1991. do 1995.
godine. Na okupiranim područjima Banovine nije ostala cijela niti jedna
katolička crkva, kapelica, pa čak ni raspela. (poveznica - fotografije župnih crkva Sisačke biskupije koje su bile srušene u Domovinskom ratu)
Hrvati Pounja stoljećima su izloženi
krvavim napadima, progonima i istrjebljenju. Počelo je to još od
srednjovjekovnih vremena, kada se Hrvatsko kraljevstvo velejunački
odupiralo i branilo od tadašnjih osmanlijskih napadača, koji su
prijetili cijeloj Europi. No, Europa za to nije puno marila, sve dok su
agresiju zaustavljali Hrvati na ostacima ostataka svoga kraljevstva.
Nažalost, istrjebljivanje i progon Hrvata iz njihovih naselja politikom
se nastavljalo i kasnije u austro-ugarska vremena te opet krvavo
nastavilo u nedavnoj prošlosti tijekom 20. stoljeća.
Jedno takvo tipično mjesto u Pounju je i
Gvozdansko. Uspostavom nove Hrvatske države 1990. godine Hrvati toga
kraja ponovno su na udaru od velikosrpske ideologije i četničke
agresije. No zašto Hrvatska država ni poslije 20 godina od uspostave
svoje slobode ne prepoznaje svu svoju povijesnu tragiku, zašto se
prešućuje povijest, zašto se arheološki i znanstveno utemeljeno ne
utvrde činjenice, zašto se o tim tragedijama medijski ne obavještava
javnost, zašto se prešućuje junačka hrvatska prošlost te konačno zašto
se kroz osnovno i srednjoškolsko obrazovanje ne podučavaju najmlađi
naraštaji? Naime, mnogi najnoviji suvremeni događaji mogu se objasniti
slijedom nepravdi i zbivanja u prošlosti, jer "tko zanemari pouke iz
prošlosti, neodgovorno srlja u budućnost".
Ono što današnja hrvatska vlast ne
prepoznaje i gura "pod tepih" ipak prepoznaje katolički vjernici i
Crkva. Uspostavom Sisačke biskupije, biskup Vlado Košić kao i
svojevremeno blaženi kardinal Alojzije Stepinac, uočava svu tragediju
Hrvata na Banovini. Stoga je i ove godine u organizaciji Sisačke
biskupije organizirano veliko misno slavlje za sve branitelje
Gvozdanskog iz 1578. godine, ali i svih hrvatskih žrtava Gvozdanskog iz
1941. i 1991. godine.
U nedjelju 15. siječnja u crkvi sv.
Filipa i Jakova u Gvozdanskom svečano misno slavlje u spomen branitelja
Gvozdanskog predvodio je gospićko-senjski biskup Mile Bogović u
zajedništvu sa sisačkim biskupom Vladom Košićem, vojnim ordinarijem
biskupom Jurajom Jezerincom i brojnim svećenicima Sisačke biskupije. Na
misnom slavlju sudjelovali su i brojni vjernici, branitelji i
predstavnici udruga proizašlih iz Domovinskog rata, pristigli autobusima
i osobnim prijevozom iz cijele Hrvatske, od Splita, Karlovca, Zagreba,
Varaždina, Čakovca, Nove Gradiške, sve do Osijeka. Iz okolnih mjesta
Petrinje, Gline, Dvora i Hrvatske Kostajnice pristigli su lokalni
hodočasnici na III. hodočasnički spomen-pohod u Gvozdansko.
Biskup Bogović je uz poznate povijesne
činjenice o Gvozdanskom, rekao kako se kršćanin ne treba pasivno predati
na milost i nemilost tuđem nasilju. Biskup se zauzeo za obranu nevino
optuženih te rekao da pastir nosi štap ne samo da se na njega oslanja,
već i da brani svoje stado od napadača. I to do kraja, a ne da brani
samo sebe i svoje interese. O svjedočenju ljubavi prema ugroženome i
prema nemoćnome upozorio je da "kada kršćanin sredstvima koja su mu na
raspolaganju brani nevino napadnutoga, svoju obitelj, svoj narod, svoju
domovinu, time ne samo da nije povrijeđena kršćanska ljubav nego je ona
time upravo posvjedočena". (poveznica - integralni tekst propovijedi biskupa Bogovića)
Na kraju mise vrlo nadahnuto o žrtvama i
staradanjima govorio je i lokalni župnik vlč. Stjepan Filipec, koji je
pozvao sve nazočne hodočasnike na odavanje sućuti svim poginulima u
prošlosti kod mjesnog spomenika i križa, gdje je po programu uslijedilo
polaganje cvijeća i svijeća, molitva, kraći govori i predstavljanje
knjige autora Damira Borovčaka, "Gvozdansko – hrvatsko velejunaštvo bez
svjetskog uzora".
Župna crkva Sv. Filipa i Jakova primila
je samo manji dio hodočasnika, veći dio morao je ostati izvan crkve te
se nedostatak vanjskog ozvučenja pokazao kao veliki propust.
Događanje kod spomenika započelo je
skupnim pjevanjem Lijepe naše te odavanjem počasti žrtvama polaganjem
vijenaca i paljenjem svijeća, što su učinile mnogobrojne udruge i
pojedinci.
Bratovština Petar Zrinski – Časni stol Čakovec
Najprije je počast odao Zdrug udruga iz
Zagreba u ime Udruge Bosanskohercegovačkih Hrvata, Hrvatskog obrednog
zdruga Jazovka, Hrvatskog obranbenog reda i Udruga veterana 7. gardijske
brigade, zatim Hrvatsko žrtvoslovno društvo iz Zagreba, Udruga Macelj
1945. iz Đurmanca i Zagreba, Bratovština Petar Zrinski – Časni stol
Čakovec, Udruga hrvatskih branitelja Domovinskog rata iz Nove Gradiške,
HDZ općine Dvor, Hrvatski demokratski forum iz Struge Banske a potom i
pojedinci. Slijedeći je govorio Mile Stanić predsjednik
Bosanskohercegovačkih Hrvata iz Zagreba, koji je skrenuo pozornost na
doprinos Hrvata iz Bosne u hrvatskoj povijesti te na novo izdanu
monografiju udruge "Kalvarija bosansko-hercegovačkih hrvata", autora
mr.sc. Ante Milinovića.
Molitvu je predvodio sisački biskup Vlado Košić, a u ime domaćina skup je pozdravio predsjednik Hrvatskog demokratskog foruma.
Program kod spomenika vodio je član
predsjedništva Hrvatskog žrtvoslovnog društva Ante Beljo, koji je
zaključno skrenuo pozornost na potrebu vraćanja zemljišta Hrvatima
kojima je poslije 1945. imovina zločinački oteta raznim komunističkim
smrtnim presudama nad Hrvatima i konfiskacijama njihove imovine koja je
zatim dodijeljena Srbima. Povezao je to s današnjom situacijom srpskih
povratnika koji opet imaju veća prava od Hrvata, pa čak i oni koji su
sudjelovali u agresiji.
Povodom III. Hodočasničkog spomen-pohoda
izašla je knjiga Damira Borovčaka "Gvozdansko – hrvatsko velejunaštvo
bez svjetskog uzora" te je o njoj govorio biskup dr. Mile Bogović.
"Prije Domovinskog rata propješačio sam
Liku i Krbavu s povjesničarima i arheolozima (jedan od njih je ovdje
nazočan: dr. Milan Kruhek). Naišli smo na mnogo spomenika, ali o
tragediji na krbavskom polju 9. rujna 1493., kada je poginulo oko 10.000
branitelja, nije bilo na cijelom prostoru nigdje i ničim zabilježeno.
Pitali smo se: hoće li i kada će doći vrijeme da mi svojim žrtvama
možemo podignuti spomenik? O tome sam pričao mnogima i pisao na sve
strane. Rezultat te inicijative jest današnja Crkva hrvatskih mučenika.
Sličan scenarij ima i priča u koju smo
danas uključeni. Dana 13. siječnja 2009. posjetio je Damir Borovčak
utvrdu Gvozdansko. I on je tada imao isti doživljaj kao i ja na
krbavskom polju. Pričao je o svom doživljaju župniku Filipecu, pa
biskupu Košiću. Razgovarao je s povjesničarom Milinovićem. Vidio je da
se Gvozdansko ne smije dijeliti od Zrina, jer je mnogo toga što ih
povezuje: slavna prošlost, povijesna tragedija i zaborav vlasti na
mjesto i na protjerano stanovništvo. Sve te tri dimenzije Zrina i
Gvozdanskog opisao je Borovčak u svojoj knjizi. Spomen kamen već je u
Crkvi hrvatskih mučenika. Zahvalni smo Damiru Borovčaku što je njegovom
inicijativom nastalo obilježavanje godišnjice gvozdanskih žrtava, ali
smo zahvalni i spomenutima (Filipec – Košić – Milinović), jer bez
njihove podrške i potpore jedva bi što ostvarilo od ovoga što danas
vidimo. Kao „prirodni saveznici" ušli smo u tu priču prof. Šeparović,
Ante Beljo i ja, a ove godine s nama je i vojni ordinarij Juraj
Jezerinac, što obećava da će događaj Gvozdansko naći odjeka i među našim
vojnicima i vojnim školama. I ovdje se vidi kako se bijes neprijatelja
iskalio na istim mjestima i na istom stanovništvu i 1941. i 1991. I
priprema hajke na narod bila je ista. Prisjetite se kakva je bila
predratna propaganda o hrvatskom narodu i hrvatskoj državi (genocidan
narod i zločinačka država!). Vuk će uvijek optuživati janje da mu muti
vodu na potoku, iako ono pije niže od njega. Uvijek će se moći razjariti
svjetinu da traži krv; uvijek će biti Pilata koji takvim glasom naroda
opravdavati svoje osude nedužnih.
Pišući o stradanju tih dvaju mjesta,
Borovčak prepoznaje crte iz poznatog projekta kriminalizacije hrvatske
države. Već od početka 20. stoljeća javljaju se učitelji koji svaki vid
samostalne hrvatske države proglašavaju krimenom. To je razradio za
potrebe komunističke Jugoslavije Viktor Novak, a taj svoj proizvod
iznajmili smo i zainteresiranima izvan Hrvatske.
U crkvi sam spomenuo kako je kršćanska
zajednica isplela mučeničku mrežu. Ako je u jednoj zajednici mučenički
stradao jedan član, ta vijest javljala se drugim zajednicama s posebnim
naglascima na hrabrosti mučenika koju je pokazao u svjedočenju svoje
vjere i kršćanske ljubavi. Tako su se zajednice međusobno poznavale i
povezivale po mučenicima koji su postojali zajedničko blago i zajednički
ponos.
S mjesta „velejunaštva bez svjetskog
uzora" (ili premca) usuđujem se predložiti nešto slično. Zar ne bi bilo
lijepo i korisno kada bi se povezala ona mjesta koja su doživjeli istu
sudbinu 1941. godine, odnosno u drugom svjetskom ratu. Da nabrojim samo
neka: Zrin, Gvozdansko, Španovica, Boričevac, Udbina, Rudopolje...
Vjerujem da su im i danas mnoge muke zajedničke pa mu mogli izmjenjivati
iskustva. Čini mi se da bi jedan od korisnih koraka u tom povezivanju
bilo zajedničko hodočašće (npr. svake godine 9. rujna) u Crkvu hrvatskih
mučenika na Udbinu. Ondje bi se mogla održati i godišnja skupština
eventualne udruge.
To bi bilo i u duhu Borovčakove knjige.
On, naime, sva događanja iz prošlosti gleda pod vidom što bi ona mogla
značiti nama danas. On želi da sve ono lijepo i veličanstveno što se
zbilo u prošlosti i mjesta koja opisuje, postane sastavni dio memorije,
sjećanja, današnjeg Hrvata. Uvjeren sam da bi se i svi ovdje prisutni
radovali nastanku takve udruge koja bi povezivala naša mučenička
mjesta."
Potom se nazočnima obratio i sam autor
knjige "Gvozdansko – hrvatsko velejunaštvo bez svjetskog uzora". Damir
Borovčak je najprije kronološki naveo kako je došlo do njegovog prvog
pohoda Zrinu, a potom i utvrdi Gvozdansko, koju je obraslu trnjem uz
pomoć mještana Josipa Grabarevića prvi puta pohodio 13. siječnja 2009.g.
Spomenuo je svoju ideju odavanja počasti braniteljima i žrtvama
Gvozdanskog iz 1578.g. te poticaj da se taj događaj svake godine u
Gvozdanskom obilježi hodočašćem i misnim slavljem. Njegovu ideju
prihvatio je župnik vlč. Stjepan Filipec i tako je došlo do I.
hodočasničkog spomen-pohoda 2010.g. Zahvalio je uručenjem knjige svima
koji su mu pri tom pomogli.
Borovčak je spomenuo kako spomenik oko
kojeg su se okupili hodočasnici stoji na mjestu temelja nekadašnje
obiteljske kuće Martina Grabarevića koji se preko Bleiburga uspio
spasiti u Kanadi. Njegovi su roditelji i rodbina stradali na Božić 1941.
kada su Gvozdansko napali srbočetnici i partizani. Tada je stradalo
mnogobrojno stanovništvo mjesta, muškarci ubijani, žene silovane, a kuće
i crkva pokradeni i zapaljeni.
O zločinačkom genocidu na Božić 1941.
svjedoči niz obiteljskih imena od ukupno 55 popisanih žrtava na
spomeniku. Borovčak je upozorio na genocid obitelji Grabarević, kojih je
13-tero stradalo 1941. a još dvoje 1991., kada se zločin u Gvozdanskom
ponovio u kući Josipa Grabarevića preko puta spomenika.
Ana Marija Grabarević
Borovčak je predstavio okupljenima Ana
Mariju Grabarević, najmlađu stanovnicu od ukupno svega 19 današnjih
župljana Gvozdanskog. Za sjećanje na ovo predstavljanje posvetio je i
darovao Ana Mariji svoju knjigu o velejunaštvu Gvozdanskog. Osvrnuvši se
na događaje u obrani Pounja 1991. Borovčak smatra da se velejunaštvo
gvozdanskih branitelja od prije mnogo stoljeća opet ponovilo u
obrambenom Domovinskom ratu. Naveo je primjer nedaleke Struge Banske i
junačke obrane hrvatskih policajaca hrvatskog stanovništva od
srbočetnika.
Mira Blažević
Borovčak je istaknuo veličanstvenu žrtvu
domaćeg policajca Mile Blaževića i zagrebačkog mladog policajca Željka
Filipovića koji su svjesnom žrtvom svog života zaustavili četnički
prodor u Strugu Bansku i nekoliko idućih hrvatska sela. U znak
poštovanja te žrtve posvetio je i darovao knjigu obitelji Blažević, koju
je preuzela supruga Mira.
Ante Beljo je pročitao pismo pravnika i
književnika Mile Prpe upučeno Damiru Borovčaku i okupljenim
hodočasnicima: "Još jedanput Vam iskreno čestitam na svemu što ste
poduzeli da junaštvo Gvozdanskog bez uzora u svijetu postane poznato u
cijelom hrvatskom narodu, a posebno na izdavanju prelijepe i poučne
knjige.(...) Predlažem da se četvorici hrabrih kapetana koji su branili
Gvozdansko: Damjanu Doktoroviću, Jurju Gvozdanoviću, Andriji Stipšiću i
Nikoli Ožegoviću oda počast tako da bi se njihovim imenima nazvale
četiri ulice u Zagrebu i drugim gradovima, da bi se njihovim imenima
nazvale neke vojarne, neke škole, a moguće i jedinice Hrvatske vojske. A
također da se i jedna ulica nazove - Ulica branitelja Gvozdanskog."
Damir Borovčak
Poslije završetka programa događanja kod
spomenika, nastavilo se međusobno druženje hodočasnika, a po lijepom
vremenu mnogi su se uputili posjetiti i razgledati utvrdu Gvozdansko,
obasjanu zalaskom zimskog sunca.
Konačno i zaključno: Gvozdansko zahtjeva izuzetnu hrvatsku pozornost!
Damir Borovčak i Ljubomir Škrinjar
Slike: Lj.Škrinjar
Preuzeto s www.hkv.hr