Gvozdansko, 16.siječnja – U čast 433.
obljetnice hrvatskog velejunaštva i mučeništva služena je Sveta misa
zadušnica u župnoj Crkvi sv. Filipa i Jakova u Gvozdanskom. U
ovogodišnjem drugom spomen-pohodu okupili su se hodočasnici iz Zagreba,
Siska, Hrvatske Kostajnice, Dvora i okolnih mjesta. Euharistiju je
predvodio sisački biskup mons. dr. Vlado Košić u koncelebraciji s
gospićko-senjskim biskupom mons. Mile Bogovićem, sisačkim katedralnim
župnikom Antunom Sente ml. i župnikom domaćinom vlč. Stjepanom
Filipecom.
Župa Gvozdansko osnovana je davne
1334., a obnovljena 1769.g. Crkva je zatim rušena i zapaljena 1941. pa
ponovno uništena 1991. prilikom četničkih nasrtaja i pokolja
stanovnika. Obnovljena je ponovno poslije vojno-redarstve akcije
„Oluja". Gvozdansko se spominje 1488.g. kao posjed obitelji Zrinskih.
Iz tih vremena, uz bogate rudnike željeza i srebra, poznat je i
hrvatski novac Zrinskih, kovan u Gvozdanskom. Od davna dolinom potoka
Žirovnice vodio je put na zapad. Gvozdansko je važna strateška točka na
tom putu, kao štit pred tursko-vlaškim osvajačima s istoka. Od 1571. do
1577.g. tursko-vlaška vojska poduzela je četiri neuspješne vojne na taj
starohrvatski grad.
Svaki je put posada Gvozdanskog u
dramatičnim okolnostima odbila napade i uspjela zadržati utvrdu.
Gvozdansko ostaje jedina brana od prodora Turaka u srednju Hrvatsku i
dalje prema Europi. Tek nakon višemjesečne opsade, 13. siječnja 1578.g.
Turci su osvojili utvrdu Gvozdansko. Branitelji Gvozdanskog ostali su
do smrti na svojim položajima, ranjavani, gladni, žedni, bez streljiva
i bez ogrijeva, u surovoj zimi i hladnoći, smrznuti na braniku ostataka
Hrvatske! Nisu se predali, ni pristali na višekratne ponude da prepuste
svoju utvrdu osvajačima. Ni po cijenu života nisu nečasno izbjegnuli na
slobodni teritorij. O tom hrvatskom velejunaštvu, bez primjera u
svjetskoj povijesti, govorio je u svojoj propovijedi biskup Košić.
Usporedio je branitelje Gvozdanskog s obranom Vukovara u novijoj
hrvatskoj povijesti i ukazao na nepravde prema braniteljima iz
obrambenog Domovinskog rata.
Cjelovita propovijed biskupa Košića:
"Draga braćo i sestre, poštovani
branitelji i predstavnici udruga proizišlih iz Domovinskog rata,
poštovani predsjedniče Žrtvoslovnog društva, dragi prijatelji!
Danas slavimo ovu svetu misu u crkvi
sv. Apostola Filipa i Jakova u Gvozdanskom podno ruševina staroga grada
u kojemu su prije 433 godine izginuli branitelji ove utvrde važne za
obranu domovine Hrvatske. Znamo tu slavnu povijest, koju smo došli
komemorirati, ali si ju želimo ponovno i ponovno dozvati u pamet jer od
nje možemo puno naučiti i za naše „hic et nunc - ovdje i sada".
Ovo je područje uz rijeku Unu bilo na
samoj granici s Osmanlijskim carstvom, kada se naime ono u 15. st.
proširilo na ove naše krajeve padom Bosne 1463., pa porazom na
Krbavskom polju 1493. Tada je granica uskoro uspostavljenog bosanskog
pašaluka išla južno od Une, a Turci su se neprestano zalijetali želeći
zauzeti i ove naše krajeve. Stoga su hrvatski velikaši Šubići,
graditelji i gospodari Zrina, po njemu prozvani i Zrinski sagradili i
ovaj grad Gvozdansko i ovdje utvrdili obranu pred osmanlijskom najezdom.
Tako su Hrvati ovdje branili svoju
domovinu, ali tako su ovdje Hrvati branili i Europu, te dobili naziv
«Antemurale christianitatis – predziđe kršćanstva», što su im ga dali
sami rimski pape.
A onda je krenulo osvajanje sultana
Sulejmana II. koji je krenuo na Siget gdje je Mehmet paša Sokolović
1566. ostvario - rekli bismo – «pirovu» pobjedu. Hrvatski je knez
Nikola Šubić pao u toj obrani, ali je slomljena oštrica turskog
osvajanja. Ipak deset godina kasnije tj. 1576. nastavilo se s
osvajanjem, te je Ferhad-beg Sokolović uspio osvojiti velik dio
područja između Une i Kupe; samo su još odolijevale tvrđave Zrin i
Gvozdansko. Godine 1577. pade i Zrin, o čemu Pavao Ritter Vitezović u
svojoj Kronici piše: «Zrin grad Mihoščaka Meseca zavjelisu zlahka,
braneći ga Peter Kamenjan.» Još je ostao samo grad Gvozdansko.
Ferhad-beg započeo je opsadu
Gvozdanskoga 3. listopada 1577. Gvozdansko se našlo u obruču jer su svi
ostali gradovi u okruženju već pali u turske ruke. Koliko li nas ovo
stradanje podsjeća na Vukovar 1991.! Tri mjeseca trajala je opsada
Gvozdanskoga, tri mjeseca neprijatelji su jurišali na Vukovar. Turaka
bijaše 5 tisuća, a branitelja u Gvozdanskom svega 3 stotine. Bio je
omjer dakle više negoli 15 na jednoga. U Vukovaru je taj omjer bio još
veći – 20 na jednoga: na 4 tisuće branitelja nasrtalo je više od 80
tisuća napadača. I palo je Gvozdansko i pao je Vukovar. Ali poput
Sigeta te su bitke slomile napadače i njihovu silu. Kako je obrana
Gvozdanskoga slomila agresorsku silu?
Nakon što su Turci više od tri mjeseca
pokušavali osvojiti utvrdu, i nakon što su baš na Božić 1577. pozvali
branitelje na predaju koju ovi nisu prihvatili, u zadnjem jurišu 13.
siječnja 1578. branitelji im nisu više pružili nikakav otpor. Osvajači
su provalili u grad i imali su što vidjeti: svi su branitelji bili
mrtvi, što od rana što od gladi što od smrzavanja. Ali nitko se nije
predao, nitko odustao od obrane. I sam je Ferhad-beg ostao zadivljen
tim prizorom te je zapovjedio da se potraži katoličkog svećenika i po
katoličkom obredu da se sahrane izginuli branitelji Gvozdanskoga. Bio
je to znak poštovanja prema herojskoj obrani koju su pokazali hrvatski
ratnici. Oni su radije ponosno svi pali u obrani Domovine negoli da se
sramotno predaju tuđincu. To je bila moralna i duhovna pobjeda!
A mi danas? Možemo li što naučiti od
branitelja Gvozdanskoga? Da li dovoljno prepoznajemo, cijenimo i
slijedimo njihova plemenita načela i spremnost žrtvovati se do smrti za
Domovinu? Kad gledamo kako se postupa prema braniteljima Vukovara, ali
i ne samo Vukovara, kako se ne vrednuje pravedna obrana Domovine i ono
što se krvlju branilo ni za što predaje onime koji ne mogu prihvatiti i
cijeniti ono što je oduvijek naše, pitamo se: Imamo li dovoljno ponosa,
da li možemo biti dostojniji potomci naših slavnih predaka? Mi trebamo
biti ponosni jer mi smo pobjednici!
Valja nam danas još spomenuti i drugo i
treće razaranje odnosno opsade Gvozdanskoga: drugo je bilo u prosincu
1941. kad su Srbi spalili mjesto i pobili od 300 tadanjih stanovnika
njih 50; treće je stradanje bilo 1991. kad je ponovno mjesto razoreno i
narod bio prognan. Ali mi smo se vratili, tu smo!
Naša borba, braćo i sestre, danas nije
više oružana i ne traži od nas takav oblik žrtve kakav su prinijeli na
oltar Domovine branitelji Gvozdanskoga. Nadamo se, premda se nikada sa
sigurnošću ne može reći da su ta vremena zauvijek prošla, budući da smo
i prije 20 godina mnogi tako mislili, a ipak smo doživjeli krvavu
agresiju i rat s ogromnim žrtvama i strašnim razaranjima. Danas naša
borba u prvom redu treba biti borba za istinu. Istina, istina i samo
istina, cjelovita istina – pravo je i najbolje naše oružje i jedino što
nas treba učiti što se stvarno nama dogodilo ili nije dogodilo, kad smo
na vlastitoj koži osjetili otimanje i komadanje naše Domovine. Nitko
nije ovlašten da prešućuje istinu ni za koji tobože viši cilj, da na
lažima stvara privid dobrih odnosa, a previđa istinu. Drugo naše
oružje, kojim nam se valja danas boriti i tako čuvati i unaprjeđivati
slobodu, jest: pravda. Pravda nije ni nova ni stara, nije na prodaju i
ne podliježe mišljenjima nikakvih političkih arbitara kojima je prije
svega stalo do zadovoljenja vlastitih političkih interesa. Pravda je
dati svakome što mu pripada, ni više ni manje. Stoga ona mora biti
norma za sve, ili je uopće nema. Gospodin naš Isus Krist rekao je:
„Blago gladnima i žednima pravednosti, oni će se nasititi." (Mt 5,6).
Da bismo pak ustrajali u toj borbi za
slobodu, vođeni istinom i pravdom, valja nam se boriti hrabro. Hrabrost
nije odsutnost straha, nego ustrajnost u borbi za ono što je dobro, bez
obzira na strah i veličinu žrtve koja se od nas traži. Ugledajmo se,
braćo i sestre, u hrabre branitelje Gvozdanskoga! Oni nam poručuju da
nitko ne može zasužnjiti jedan narod, da nitko ne može nametnuti
nikakvu laž niti nepravdu onima koji su hrabri u spremnosti da
nasilniku ne dopuste da ih nadvlada. I nasilje nikad neće nadvladati!
Vjerujte i vi, branitelji! I budite
ponosni što ste branili Domovinu kad je bilo najteže, kad nisu svi
poput vas, bili spremni braniti svoje obitelji, prijatelje, susjede,
ali i one koje niste poznavali te na kraju i interese cijele Domovine!
Vjerujte da se niste borili uzalud! Makar vam je toliko teško da se ne
možete niti osvrtati na tolike laži, prijevare, krađe i bahatost onih
koji su trebali nastaviti graditi ono čemu ste vi udarili solidne
temelje.
Koliko li nas samo zadužuju naši mrtvi!
Naši heroji Gvozdanskog, Vukovara, Petrinje, Hrvatske Kostajnice...
Dubrovnika, Zadra, Siska! Oni su svoje učinili, a na nama je da ne
pokvarimo njihovo djelo. Molimo danas Gospodina za njih, da im On
udijeli vječnu nagradu na nebesima, ali molimo i za nas, da ih nikada
ne zaboravimo, da se od njih učimo hrabrosti u borbi za istinu i
pravdu, da nikada ne vjerujemo da nas neprijatelj može poraziti, pa bio
on i 15 i 20 puta brojem veći. Nikada pobjeda nije samo rezultat
matematičke jednadžbe. Da bi se pobijedilo, potrebno je boriti se –
rekao je već sv. Augustin. Da bi se pobijedilo, uz ljudsku treba nam i
Božja pomoć! Kao što kaže danas prorok Izaija u prvom čitanju: „Bog moj
bijaše mi snaga." I zato je s Njime sve moguće.
Nedavno sam od jednog političara čuo
izjavu: „Biskupe, mi smo dobili bitku, ali na žalost izgubili smo
rat."- rekao je. Ja sam prosvjedovao: Ja u to ne vjerujem! Mi smo se
borili za pravicu i ne smijemo tako razmišljati. Mi smo izborili
slobodu, a to je činjenica. Kakva će nam ona biti, to ovisi o svima
nama. Ali ne smijemo klonuti duhom, ako ima toliko kriminala – i to ne
samo financijskog, nego na žalost još i više: političkog, moralnog i
duhovnog, mi nećemo ići tim putem. Mi vjerujemo da je naša Domovina naš
sretan dom koji želimo izgrađivati u istini i pravednosti, u poštenju,
marljivim radom i svojom požrtvovnošću – a prije svega vođeni vjerom da
je moguće da ta Lijepa naša domovina zaista bude „sretna"! Antun
Mihanović – što je veoma zanimljivo – u svojem je prvotnom tekstu naše
himne, tj. pjesme „Moja domovina" ispjevao želju: „da bi vazda časna
bila!" Poslije je ta riječ „časna" zamijenjena riječju „sretna". No,
pitamo se: može li jedna zajednica biti sretna, pa tako i naša lijepa
Domovina Hrvatska, ne bude li ona prvo časna i poštena! A može li ona
biti časna, ako u njoj ne žive i bore se za nju časni i pošteni ljudi?
Slušali smo danas Evanđelje u kojem nam
je sv. Ivan apostol predstavio Isusovog preteču sv. Ivana Krstitelja.
On je dobro znao tko je on, te jasno svima govorio: „Ja nisam Krist." I
isticao razliku: „Ja vas krstim vodom, a on će vas krstiti Duhom
Svetim." Znati svoje mjesto, svoje granice i priznati Drugoga višim od
sebe, znak je istinitosti i, mogli bismo reći, poniznosti. Samo istinit
i ponizan čovjek može spoznati Boga i drugima ga pokazati. Njegovo
djelo bilo je pripremati put za Krista. I naš je to zadatak, dragi
prijatelji: pokazati Spasitelja svojim životom, svojim iskrenim
zalaganjem, svojom borbom za prave vrijednosti, svojom hrabrošću, tj.
ustrajnošću u traženju pravednosti. Samo tako će Krist i nama doći.
Samo tako ćemo ga biti sposobni i mi drugima pokazati. Možda mi i nismo
svjesni, pa i ne trebamo to ni biti, da činimo nešto veliko kad se
svakodnevno zalažemo za poštenje, pravednost, istinu, kad se ne umaramo
u borbi za dobro, kad mislimo na svoje bližnje, kada smo se spremni
žrtvovati za druge i za Domovinu.
Danas smo zabrinuti kako se naša zemlja
institucionalno nedovoljno brine o svojim braniteljima koji su obranili
Domovinu i kojima dugujemo što ona postoji. Pozivam vas sve, draga
braćo i sestre, dragi branitelji i svi ljudi dobre volje: ne dopustimo
da se dogodi zamjena teza, da se ne zna tko je napadač a tko žrtva, da
se krvlju stečena sloboda iz dana u dan pažljivo čuva i brani! Pozivam
vas sve, braćo i sestre, na molitvu za naše političke vođe da uvijek
imaju na umu i nikada ne zaborave: da smo mi rod heroja, slobodoumnih i
smjelih, ponosnih ljudi, kadri velikim srcem suprotstaviti se svakoj
nepravdi i zlu, pa ne znam kako veliko ono bilo, jer znamo da ga svojom
ljubavlju i hrabrošću možemo svladati i pobijediti.
Danas je velika odgovornost na svima
nama. Najprije da ne dopustimo da se zaborave velikani naše prošlosti.
Nadalje, da od njih neprestano učimo da je život borba, te da od
Gospodina našega, koji je stalno uz nas ako činimo dobro, primamo
hrabrost i snagu u borbi života za vrijednosti koje su vječne.
Zato molimo, braćo i sestre, za sebe i
za sve naše, za naše političare, za naše muškarce i žene, za obitelji
naše, za djecu i mlade naše, za djedove i bake, za radnike i
umirovljenike, za sve koji žive u Domovini našoj da budu hrabri i časni
u vršenju svojih obveza i svojih prava, da se ne pokolebaju nikakvim
novim oblacima koji se ponovno u nekom obliku nadvijaju nad naš Dom, da
hrabro kroče naprijed s velikim pouzdanjem u Boga, jedinog našeg vođu i
spasitelja. Amen."
U završnoj poruci biskup Bogović je
govorio o potrebi sjećanja i povezivanja povijesnih mjesta hrvatskih
žrtava i stradanja. Potvrdio je da je spomen-kamen s Gvozdanskog prošle
godine stigao u Crkvu hrvatskih mučenika na Udbini, gdje će biti
ugrađen kao trajni spomen svim žrtvama u hrvatskoj povijesti.
Poslije misnog slavlja hodočasnici su
se okupili uz spomen križ s popisom 58 imena žrtava iz dva posljednja
rata. Spomenik je 1999.g. podiglo Društvo „Zrin". Drugi hodočasnički
spomen pohod na Gvozdansko organiziralo je Hrvatsko žrtvoslovno društvo
s predsjednikom prof. dr. Zvonimirom Šeparovićem i Zborom udruga iz
Zagreba, čiji su predstavnici položili vijence i zapalili svijeće.
Nakon komemorativnog i govornog dijela,
hodočasnici su se predvođeni biskupom Košićem i Bogovićem pomolili za
sve hrvatske žrtve Gvozdanskog, a potom su hodočasnici posjetili utvrdu.
Tekst i slike: Damir Borovčak
Objavio http://hakave.org