KORIZMA - VRIJEME POSTA I OBRAĆENJA
Na Pepelnicu ili Čistu srijedu, koja ove godine pada 13. veljače, u
Katoličkoj crkvi započinje korizma, četrdesetodnevna priprava za Uskrs. Od
kraja 11. stoljeća vjernici se na taj dan posipaju pepelom od blagoslovljenih
maslinovih ili palminih grančica. Taj pepeo označava ozbiljnost i pokoru čime
je obilježeno cijelo korizmeno vrijeme, te nadu u uskrsnuće. Od 5. stoljeća u
središtu priprave za Uskrs je post, a budući da nedjeljom nitko ne treba
postiti, početak vremena posta pomaknut je u 6. ili 7. stoljeću sa šeste
nedjelje prije Uskrsa na srijedu koja je prethodila toj nedjelji.
Pepelnica ili Čista srijeda i Veliki petak jedini su dani u godini kada
Crkva propisuje strogi post i nemrs. Post, koji je propisan za Pepelnicu i
Veliki petak, znači da se katolici od 18. do 60. godine života (s izuzetkom
bolesnika) taj dan smiju samo jednom do sita najesti, što ne isključuje i druge
oblike odricanja (gledanje TV, izbjegavanje zabava i sl.). Nemrs, koji je
propisan za sve petke u korizmi, znači odricanje od mesa toplokrvnih životinja,
a obvezuje sve vjernike koji su navršili 14 godina. Za sve katolike Crkva u
korizmenom vremenu propisuje “molitvu, post i dobra djela”. Tko post shvati kao
zakon, dovoljno je da izvrši to što Crkva od njega traži. No, sasvim je
normalno da će svaki vjernik daleko ozbiljnije shvatiti taj poziv Crkve na
post, pokoru i nemrs. Crkva se nada da će svaki vjernik strože postiti, možda
ništa ne jesti ili pak o kruhu i vodi proživjeti taj dan. Brojni se kršćani u
korizmi odreknu svih 40 dana nečega što im je osobito drago, npr. mesa,
alkohola ili cigareta. Neki su se, upravo odričući se u korizmi, uspjeli
osloboditi ovisnosti o drogi. Ima onih koji odluče da će u korizmi ranije
ustajati i da neće gledati televiziju. Ozbiljni kršćani u korizmi ne slušaju
zabavnu glazbu nego klasičnu i ozbiljne govorne programe. Neki si kršćani
zadaju osobitu pokoru, odluče osloboditi se nekoga grijeha i pogreške, u svoj
život nastoje uvesti neku korisnu naviku. Tijekom korizme pokušaju biti
vrijedni u poslu, samozatajni, strpljivi prema svojini ukućanima, šutljivi i
vrijedni. Velik broj kršćana odluči da će u korizmi svaki dan desetak minuta
čitati Sveto pismo. Brojne su obitelji koje u korizmi odluče da će navečer
uvesti obiteljsku molitvu, ili da će svaku večer zajednički u obitelji moliti
krunicu. Jedni odluče na početku i na kraju korizme dobro se ispovjediti, i
tako u te dane biti osobito čistima. Djeca obično odluče da će se tih dana
odreći slatkiša i bombona, da će se odreći nekih igara koje su im smetale da
napisu školske zadaće. Ima mladića i djevojaka koji će se u korizmi odreći izvanjskih
načina izražavanja svoje ljubavi, poljubaca i zagrljaja, ima bračnih drugova
koji odluče da će u korizmi govoriti jedno o drugom samo pozitivno i dobro.
Neki odluče svaki dan, ili pak nekoliko puta tjedno, poći na svetu misu. Drugi
pak odluče na početku korizme da će svaki dan naći pola sata vremena za
molitvu, za razgovor s Bogom, za ozdravlji-vanje svoga duha, za liječenje svoje
savjesti, intelekta i srca.
Svi su dakle pozvani da u korizmi nešto posebno naprave, da zaoru neku
osobitu brazdu svoga života, i posiju novo sjeme u svoje dane, mjesece i
godine. Nad svima, već na Pepelnicu, lebdi Isusova riječ koja zove:
»Kraljevstvo Božje je pred vratima, obratite se i vjerujte Radosnoj vijesti«.
Zato se i kod posipanja blagoslovljenim pepelom na Pepelnicu kaže onome koga se
pepeli: »Sjeti se čovječe da si prah i da ćeš se u prah vratiti«. Ili pak druga
rečenica: »Obrati se i vjeruj Radosnoj vijesti«.
Pepelnica je ostala kao spomen na pokoru koju su činili Židovi tijekom
svoje povijesti. Veliki sveci i pokornici Starog zavjeta znah' su se obući u
kostrijet od grube konoplje, posuti glavu pepelom, i leći u prah u znak da su
sagriješili i da žele popraviti svoj život. Prah označuje da je čovjek bez Boga
samo gomila praha koja se raspadne i zauvijek nestane. Tek u Božjoj svemoći i
ljubavi taj prah postaje čovjekovo tijelo i duša, i neraspadljiv, besmrtan i
vječan. Zato taj prah koji se zove čovjek i koji je smrtan i loman treba
neprestano Božju prisutnost i snagu Duha Svetoga da učini čovjeka nepobjedivim
i besmrtnim. Vrijeme priprave za Uskrs završava na Veliku subotu, točnije
Vazmenim bdjenjem, a 40 dana je izabrano prema novozavjetnom zapisu o Isusovu
40-dnevnom postu u pustinji, no simbolički se uz taj broj vezuje i 40-godišnje
putovanje Izraela u obećanu zemlju. Crkva ističe kako korizmeni post ne znači
samo odricanje od ukusnih – mesnih i začinjenih – jela, nego ponajprije prekid
sa svakodnevnim lošim navikama. Post je ponajmanje sredstvo kozmetičkog
karaktera i u njegovu bitnu sastojnicu ubraja se duhovni značaj pokorničkih
djela. Korizma koja počinje na Pepelnicu vrijeme je velikih obećanja i nada.
Tada bi trebalo napraviti zaokret života. Najprije odreći se grijeha, priznati
ih i oprostiti onima koji su te povrijedili. Zatim zamoliti neka Duh Sveti ispuni
prostore duše, zamoliti Boga neka osvježi i izliječi dušu, tijelo i duh, a onda
početi živjeti pozitivno i vidjeti da je zaista moguće biti sasvim drugačiji
čovjek, svet, da je moguće svega se odreći i biti slobodan u srcu, da je moguće
prihvatiti život s križevima, mukama, smrću i bolestima, te postati zdrav,
vječan i neuništiv. Tko je dobro iskoristio korizmu, taj postaje iskusni
kršćanin, vjernik i čovjek. Tako Uskrs na kraju korizme postaje ne samo slavlje
Isusova uskrsa i nade u naš, nego također novi početak, proljeće vlastitog
života, proljeće zdravlja, humanosti i plemenitosti.
U svojim korizmenim porukama katolički biskupi diljem svijeta pozivaju
vjernike da u vrijeme priprave za Uskrs više promišljaju svoju vjeru i
pripadnost Kristu, učvrste svoju povezanost sa Crkvom te da se više posvete
svojoj obitelji i ljudima oko sebe, posebno onima kojima je na bilo koji način
potrebna pomoć. Vjernici su pozvani da novac i druga sredstva koje su prikupili
u dane posta i nemrsa daruju za dobrotvorne svrhe namijenjene onima koji su u
nevolji, a u Zapadnim zemljama uobičajene su i korizmena prikupljanja za
potrebite. Hrvatski naziv korizma dolazi od latinskoga korijena quadragesima,
što znači četrdesetdnevnica. (kta)
Preuzeto http://www.ktabkbih.net/info.asp?id=19474